3-LATKI – TYDZIEŃ I

TYDZIEŃ 29.03.-2.04.2021r.
Tematyka kompleksowa – WIELKANOC

Wtorek 30.03.2021r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka ! Już wkrótce Wielkanoc.

1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Koszyczek”.
Rodzic czyta zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania:
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

Oglądanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnienie dziecku jego symboliki.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

2. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”, czytanego przez rodzica:
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!

Drogi przedszkolaku odpowiedz na pytania:
• Z czego robi się pisanki?
• Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
• Co robimy w lany poniedziałek?

3. Zabawa ruchowa „Przedświąteczne porządki”. Dziecko naśladuje ruchem czynności związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.

Środa 31.03.2021r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka ! Zapraszam Was do zabawy.

1. Zabawa ruchowa Kwoka.

Dziecko – kurczątko biega wokół Rodzica (kury), który gra szybki rytm uderzając łyżką o łyżkę. Gdy wygrywa wolny rytm mówi, co robi kurczę np.
siedzi – (dziecko kuca),
skacze – (dziecko skacze),
naśladuje głos: pi.pi, pi.

2. Praca plastyczna Kraszanki, pisanki.

Poproś Rodzica o kartkę w kształcie jajka i kredki lub farby.

Możesz ozdobić kartkę jak kraszankę (jednobarwnie), albo jak pisankę (kolorowo).

Myślę, że każdy postara się to ładnie zrobić.

3. Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?

Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek podzielone na głoski i na sylaby oraz ich kolory. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o czym jest mowa ( np. pi- san- ki, ż-ó-ł-t-y).

Czwartek 01.04.2021r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka!
Na dzisiejszy dzień Kochani, będziemy potrzebować: spodek, watę, nasiona rzeżuchy i wodę.
I. Zaczynamy od zabawy na powitanie ,,Masażyk pisanka” – dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, mama siada za nim w siadzie rozkrocznym i na plecach dziecka rysuje wzory zgodnie z poleceniami:
– narysuj paski poziome;
– narysuj paski pionowe;
– narysuj kropki;
– narysuj kratkę;
-narysuj fale.
Powtarzamy zabawę zamieniając się miejscami i wykonujemy jak powyżej.

II. Zakładamy hodowle rzeżuchy
Rzeżucha Kochani to jeden z motywów nierozerwalnie związanych ze świętami Wielkanocnymi. Chciałabym teraz zapytać się Was, czego potrzebują rośliny, aby rosnąć? Mówiliśmy już o tym na zajęciach (wody, światła, żyznej gleby).
Teraz Kochani ułóżcie delikatnie watę na spodku, wysypcie nasiona rzeżuchy na watę i podlejcie ją. Najlepiej postawcie ją na parapecie, w ciepłym i słonecznym miejscu.
Na tym dzisiejsza praca zakończona, pozostało tylko obserwować wzrost rzeżuchy, podlewać ją i niedługo zobaczycie efekty waszej pracy. Powodzenia!

Piątek 02.04.2021r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka ! Już wkrótce Wielkanocne Święta.

1. Ułóż puzzle o tematyce świątecznej.
Rodzic może przygotować puzzle z kartki świątecznej, ilustracji lub rysunku.

2. Posłuchaj wiersza B. Szelągowskiej Wielkanocny stół.
Poproś Rodzica o przeczytanie wiersza i uważnie słuchaj.

Nadeszła Wielkanoc
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,
też obok mazurek…

Dom pachnie czystością,
porządki skończone.

Czas na odpoczynek
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,

Jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
Miłość ciągle gości.

Odpowiedz na pytania.
Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
Co znajduje się w koszyku ze święconką?

3. Zabawa Szukamy jajka.
Potrzebne: jajka ugotowane na twardo lub ich obrazki.

Jajka zostają umieszczone przez Rodzica w różnych miejscach domu (muszą być częściowo widoczne). Dziecko próbuje określić położenie jajek i dopiero wówczas podejść po nie. Potem można je przeliczyć.

Zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych
oraz smacznego jajka
życzą Panie z Przedszkola