20 LISTOPADA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA W GRUPACH STARSZYCH
Konwencja Praw Dziecka została uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 1980 roku, a przez Polskę ratyfikowana w 1991 roku.
W przedszkolu prawa dziecka są priorytetem ,tu dba się szczególnie o ich przestrzeganie, a także wyposażanie dzieci w odpowiednią wiedzę i umiejętności, związane z tymi prawami . To właśnie w przedszkolu dziecko zdobywa pierwsze informacje dotyczące praw dziecka, uczy się poszanowania praw innych i radzenia sobie w sytuacjach naruszania praw własnych. Dlatego 20 listopada zorganizowałyśmy prelekcję poświęconą Prawom Dziecka. Wykorzystując dostępne nam metody i środki zapoznałyśmy dzieci nie tylko z ich prawami , ale również obowiązkami . Dzieci uważnie słuchały prelekcji opartej o prezentację multimedialną i z dużym zainteresowaniem obejrzały bajkę o Januszu Korczaku. Wszystkie dzieci niezależnie od koloru skóry, pochodzenia i stopnia sprawności ruchowej i umysłowej maja takie same prawa. Chcemy podkreślić, że dzieci swoich praw uczą się od dorosłych. Dbanie o harmonijny rozwój , zapewnienie bezpieczeństwa dziecku i uświadomienie mu jego własnych praw, to obowiązek rodziców i nauczycieli.
Przypomnijmy więc sobie ……
Prawa dziecka dotyczące przedszkolaków można podzielić według kategorii :
prawa i wolności osobiste, socjalne, kulturalne :
Prawa i wolności osobiste to :
Ø prawo do życia i rozwoju,
Ø prawo do tożsamości i identyczności (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu),
Ø prawo do swobody myśli,
prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym,
Ø prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi,
Ø prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa,
Prawa socjalne to :
Ø prawo do odpowiedniego standardu życia,
Ø prawo do ochrony zdrowia,
Ø prawo do zabezpieczenia socjalnego,
Ø prawo do wypoczynku i czasu wolnego.
Prawa kulturalne to :
Ø prawo do nauki,
Ø prawo do korzystania z dóbr kultury,
Ø prawo do informacji,
Ø prawo do znajomości swoich praw.
Dbajmy o dobre wychowanie naszych dzieci i nie zapominajmy, ze drogą do sukcesu jest ujednolicenie oddziaływań środowiska rodzinnego z przedszkolem. Wyniesione z domu rodzinnego doświadczenia mogą pomóc lub utrudnić realizację edukacji praw dzieci, dlatego tak istotne jest współdziałanie rodziców z nauczycielami.
M. Depta, B. Kowalska,A. Soboń