20 LISTOPADA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA W GRUPACH STARSZYCH

20 LISTOPADA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA W GRUPACH STARSZYCH

Konwencja Praw Dziecka została uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 1980 roku, a przez Polskę ratyfikowana w 1991 roku. 

W przedszkolu prawa dziecka są priorytetem ,tu  dba się szczególnie o ich przestrzeganie, a także wyposażanie dzieci w odpowiednią wiedzę i umiejętności, związane z tymi prawami . To właśnie  w przedszkolu dziecko zdobywa pierwsze informacje dotyczące praw dziecka, uczy się poszanowania praw innych i radzenia sobie w sytuacjach naruszania praw własnych. Dlatego 20 listopada zorganizowałyśmy prelekcję poświęconą Prawom Dziecka. Wykorzystując dostępne nam metody i środki zapoznałyśmy dzieci nie tylko z ich prawami , ale również obowiązkami . Dzieci uważnie słuchały prelekcji opartej o prezentację multimedialną  i z dużym zainteresowaniem obejrzały bajkę o Januszu Korczaku. Wszystkie dzieci niezależnie od koloru skóry, pochodzenia i stopnia sprawności ruchowej i umysłowej maja takie same prawa. Chcemy  podkreślić, że dzieci swoich praw uczą się od dorosłych. Dbanie  o harmonijny rozwój ,  zapewnienie bezpieczeństwa dziecku  i uświadomienie mu jego własnych praw, to obowiązek rodziców i nauczycieli.

Przypomnijmy więc sobie ……

Prawa dziecka dotyczące przedszkolaków można podzielić według  kategorii :
prawa i wolności osobiste, socjalne, kulturalne :

Prawa i wolności osobiste to :

Ø  prawo do życia i rozwoju,

Ø    prawo do tożsamości i identyczności (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu),

Ø  prawo do swobody myśli,
prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym,

Ø  prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi,

Ø  prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa,

Prawa socjalne to :

Ø  prawo do odpowiedniego standardu życia,

Ø   prawo do ochrony zdrowia,

Ø  prawo do zabezpieczenia socjalnego,

Ø  prawo do wypoczynku i czasu wolnego.

       Prawa kulturalne to :

Ø  prawo do nauki,

Ø   prawo do korzystania z dóbr kultury,

Ø   prawo do informacji,

Ø  prawo do znajomości swoich praw.

Dbajmy o dobre wychowanie naszych dzieci i nie zapominajmy, ze drogą do sukcesu jest  ujednolicenie oddziaływań  środowiska rodzinnego z przedszkolem. Wyniesione z domu rodzinnego doświadczenia mogą pomóc lub utrudnić realizację edukacji praw dzieci, dlatego tak istotne jest współdziałanie rodziców z nauczycielami.

 

M. Depta, B. Kowalska,A. Soboń