3-LATKI – TYDZIEŃ III

TYDZIEŃ 12.04.-16.04.2021r.

Tematyka kompleksowa – WIOSNA NA WSI

Poniedziałek 12.04.2021r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka ! Zapraszam do zabaw pod hasłem „Wiosna na wsi”.

1. Zabawa usprawniająca narządy mowy „Zwierzątka na wsi”.

• Konik – dziecko naśladuje jazdę konika (kląskanie),
• Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia,
• Kot – dziecko oblizuje się, jak kotek po wypiciu mleka,
• Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko naśladuje zdyszanego pieska,
• Świnka – dziecko naśladuje ryjek świnki,
• Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka.

2. Teraz posłuchaj uważnie opowiadania A. Widzowskiej pt. „Nauka pływania”. Spróbuj odpowiedzieć:
−Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
−Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
−Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
−Jak oceniasz zachowanie kaczorka?
−Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
−Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

3. Kolorowanie rysunku kaczki.
Przygotuj kartkę i kredki. Poproś Rodzica o narysowanie kaczki.

Pokoloruj rysunek.
Najpierw możesz namalować oko – czarną kredką, czerwony dziób i nogi. Potem dokładnie pomaluj całą kaczuszkę na żołty kolor.

I kaczuszka gotowa.

Do widzenia.

Wtorek 13.04.21 ,,Co słychać wiosną na wsi?”

1. Zabawa ortofoniczna ,,Mów jak ja”.
Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób ( np.: wolno, wolno, szybko, szybko), a dziecko powtarza w ten sam sposób.

2. Ćwiczenia słuchowe ,,Jakie to zwierzę?”
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę ( np.: ku-ra – kura, kro-wa -krowa).

3. Rysowanie wybranych zwierząt hodowlanych.
Potrzebne będą:
kartka i kredki.

4. Słuchanie odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

5. Posłuchaj piosenki:

Tytuł: Gdacze kura: ko ko ko,
Wykonanie: Śpiewające Brzdące
 
Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,
W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!
Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!

6. Drogi przedszkolaku odpowiedz na pytania:
– O jakim zwierzątku była piosenka?
– Co robiła kura?
– Jakie wydawała dźwięki?

ŚWIETNIE !

7. Ćwiczenia oddechowe ,,Jajka”.

Opis: Zdjęcie prezentuje pięć kolorowych jajek wykonanych z papieru oraz plastikową słomkę. Jajka w kolorach: żółte, różowe, zielone, szare i fioletowe.

Potrzebne będą: jajka wycięte z papieru, słomka.
Dziecko próbuje przenieść jajka w inne miejsce za pomocą słomki.

POWODZENIA 😊


Środa 14.04.2021 r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka!
Dzisiejszy dzień poświęcimy na zajęcia gimnastyczne. Kochani jak wiecie, ruch to zdrowie!
Dzisiaj będziemy potrzebowali tylko małe kawałki podartych gazet.
Zaczynamy:
1. Rozgrzewka – maszerujemy po dywanie, wysoko unosząc olana, sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte.
2. Najważniejsze ćwiczenie, które możecie zaproponować wszystkim domownikom to ćwiczenie oddechowe. W tym czasie szczególnie ważne jest, żeby zwiększać pojemność naszych płuc.
“Dmuchanie piórka” – Wciągamy mocno powietrze nosem Następnie ustami wydmuchujemy powoli, tak jakbyśmy chcieli żeby “piórko” na które dmuchamy utrzymywało się jak najdłużej w powietrzu.
3. Wzmacniamy mięśnie brzucha – kładziemy się na plecach i “jedziemy na rowerku”. Ćwiczenie to wykonujemy do wierszyka: Jedzie rowerek na spacerek, na słoneczko i wiaterek. Raz, dwa, trzy powiedz ty! Jaki masz numerek? Dziecko mówi jakiś numer, od 1 do 10 i tyle razy kręci nogami jaki numer powiedziało.
4. Rozciągamy kręgosłup, czyli “ Słonko świeci, deszczyk pada ”- dziecko biega na dywanie i na sygnał rodzica “słonko świeci” wyciąga ręce w górę, poruszając nimi.
Na sygnał “deszczyk pada” szuka schronienia i przykuca na dywanie, uderzając paluszkami o dywan (kap, kap).
5. Pozycja na czworaka – wyciągamy prawą rękę do przodu i lewą nogę do tyłu, utrzymując tym samym równowagę i rozciągając kręgosłup. Następnie wykonujemy to samo ćwiczenie na drugą stronę, czyli wyciągamy lewą rękę do przodu i prawą nogę do tyłu.
6. Na koniec zbieramy z dywanu paluszkami gołych stóp wcześniej przygotowane małe kawałki podartych gazet
Gratulację 😊


Czwartek 15.04.2021 r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka!
Dziś będziemy potrzebować tylko plasteliny.
Poznajemy zwierzęta z gospodarstwa wiejskiego, rozwiązywanie zagadek, lepienie z plasteliny.
1. Kto zamieszkał w gospodarstwie wiejskim Pana Stasia? Kochane dzieci dowiecie się po rozwiązaniu zagadek.
• Czarne, białe i łaciate spotkasz je na łące latem, nikt przed nimi nie ucieka, dać ci mogą dużo mleka. (krówka)
• Co to za damy żyją w chlewiku? Grube, różowe, jest ich bez liku. Małe oczka, krótkie ryjki mają i zawsze chrum, chrum, chrumkają. (świnka)
• Dumny bardzo jest z ogona, chociaż pawia nie pokona. Nocuje zawsze w kurniku, rankiem pieje kukuryku. (kogucik)
• Siedzi na grzędzie w kurniku i nie woła kukuryku, o pisklęta swoje dba, gdy dasz ziarno, jajko da! (kurka)
2. Kochani, przeliczcie ile zwierzątek mieszkało w gospodarstwie Pana Stasia? (4)
3. Teraz pobawimy się w zabawę dźwiękonaśladowczą. Najpierw naśladujemy krówkę, świnkę, kogucika i kurkę.
4. Lepienie z plasteliny figurki ulubionego zwierzątka wiejskiego.

Piątek 16.04.21 ,,Kogo spotkamy wiosną na wsi?”

1. Zabawa dydaktyczna ,,Jakie to zwierzę?”
Czy rozpoznajesz te zwierzątka?
Jeśli tak spróbuj je nazwać.
Podziel ich nazwy na sylaby.
Naśladuj ich odgłosy.

ŚWIETNIE !

Opis: Zdjęcie przedstawia zwierzęta z wiejskiego podwórka: krowę, koguta, kozę i barana. Poniżej na ilustracji znajduje się mama świnka i cztery prosiaczki.

2. Wysłuchaj wiersza ,,Na podwórku”

Na podwórku u Władka jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek i króliczek, co skacze,
kurka pstra i kotki dwa
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie,
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął, spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
barszcz zajada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w koszyczku – prosiaczek. Rozmowa z dzieckiem na podstawie wysłuchanego utworu.
– jak miał na imię chłopiec wiersza?
– jak się nazywał pies Włodka?
– co zrobiły zwierzęta?
– co jadły zwierzęta?

3. Zagadki
Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)

Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

4. Śpiewanie piosenki

MIŁEJ ZABAWY!