6 -LATKI – TYDZIEŃ III

TYDZIEŃ III DBAMY O PRZYRODĘ

12.04.2021r. PONIEDZIAŁEK
1. Zabawy i ćwiczenia z literą ż : małą i wielką, drukowaną i pisaną.
Rodzic wykłada obrazki rozpoczynające się na głoskę „ż”, dziecko nazywa obrazki, następnie dzieli wyrazy na sylaby (lub głoski).

https://images.app.goo.gl/6qPTdVnfQa3B3uPJ8

Opis:
Karta pracy, na której znajdują się różne ilustracje wraz z podpisami umieszczone w literze Ż
mi. in. żaglówka, żelazko, żonkil, żuk, żółw, żuraw, żarówka, żyto, żyrafa, żaba, żubr. Karta czarno – biała.

2. Wyszukiwanie wyrazów z literą „ż” na początku wyrazu i w środku wyrazu.
Rodzic pyta dziecko, gdzie w danym wyrazie występuje głoska ,,ż”.
Próbowanie wymyślania własnych przykładów wyrazów z głoską ,,ż” na początku, w środku, na końcu wyrazu.

3. Zadania na wyrazie podstawowym „żaba”(STOKROTKI) , „żubry” BIEDRONKI i ZAJĄCZKI)
• Dziecko dzieli wyraz  żaba, żubry  na sylaby – rodzic oznacza 2 białymi kartonikami 2 sylaby,
• Dziecko dzieli wyraz na głoski- rodzic oznacza 4 białymi kartonikami 4 głoski,
• Dziecko z rozsypanych liter próbuje ułożyć wyraz „żaba”, „żubry” i dane głoski oznaczyć kolorami:
Samogłoska-czerwony kartonik Spółgłoska –niebieski kartonik

4. Poznanie litery „f” wielkiej i małej, pisanej i drukowanej.

https://images.app.goo.gl/YDovrm46XbmjxzwC9

Opis: Zdjęcie, na którym zaprezentowana została litera ż wielka i mała, pisana i drukowana. Czarne litery. Tło białe. Ramka niebieska.

5. Układanie litery „ż” z np. plasteliny, guzików, koralików na tacce, makaronie itp.
6. Pisanie litery ,,ż” palcem po śladzie lub pisanie palcem po rozsypanej na talerzu mące, kaszy , ryżu itd.
7. Czytanie tekstu oraz wskazywanie litery „ż”, „Ż”

Nad stawem
Tam stoi bocian. Woła: kle, kle, kle.
Żabka w tataraku daje nurka do wody.
Inna żabka woła: rege, rege, kum, kum, bocianie, żabki nie dla ciebie,
i… ucieka do wody.
8. Wspólne rozwiązywanie kart pracy .

BIEDRONKI I ZAJĄCZKI Litery i liczby( str. 58- 61)
STOKROTKI Litery i liczby(str. 91)

WTOREK 13.04.2021

1.Wysłuchaj piosenki pt. Ochroń Ziemię oraz określ jej nastrój.

Rodzicu! Porozmawiaj z dzieckiem na temat tekstu piosenki:
• Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?
• Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?
• Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?
• Co oznaczają słowa piosenki: „ W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ja mały człowiek zacznie lubić?”

2. Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?
Dzieci podają propozycje, a rodzic zapisuje je na kartonie. Na koniec dzieci na znak, że zgadzają się z tym, co jest napisane – odbijają na kartonie swoje dłonie maczane w farbie.
Przykładowe propozycje:
Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałęzi drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…….

3. Wykonaj zadania w kartach pracy.
Stokrotki – Karty pracy cz. 4, str. 3 i 4
Biedronki i Zajączki – Karty pracy cz. 4, str. 12 – 15

4. Odznaka przyjaciela przyrody – kolorowanka dla dzieci

Opis: Kolorowanka z napisem order przyjaciela przyrody,. Na środku znajduje się kwiat, na którego liściu usiadł motyl i biedronka.

5. Nauka refrenu piosenki Ochroń Ziemię.
słowa i muzyka: Krystyna Gowik
Tekst
I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa, śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci i zasłania słońce.
Ref. Ochroń Ziemię bądź jej przyjacielem.
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas.
II. Gdy wszystkie na świecie dzieci zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie, nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek nauczy się lubić…
Ref. Ochroń Ziemię…


ŚRODA 14.04.2021

Jako wprowadzenie do tematu będzie odgadnięcie hasła w oparciu o podane zdania.
Przykłady zdań:
– Wszyscy je produkują.
– Jest ich coraz więcej.
– Większość to opakowania.
– Mogą się w nie zaplątać zwierzęta.
– Nie wolno ich palić w piecu domowym.
– Mogą być z papieru, plastiku, metalu lub szkła.
– Czasami brzydko pachną.
– Wyrzucamy je do kosza.
 
Hasło: śmieci!

2. Następnie obejrzyj krótką bajeczkę pt. „Eko patrol -segregacja śmieci”

 https://youtu.be/I-b0z5LqhKc

3. Wyjaśnienie pojęcia – Segregacja
Sposób gromadzenia odpadów, polegający na ich podziale ze względu na rodzaj materiału z którego zostały wytworzone, celem ich jest powtórne wykorzystanie.
Pokazanie i omówienie do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów). Wyjaśnienie do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy (czerwony-metal, żółty-plastik, niebieski-papier, zielony-szkło).

Opis: Na zdjęciu znajdują się pojemniki do segregacji śmieci w różnych kolorach: niebieski, zielony, żółty, brązowy, czarny. Do każdego pojemnika przyporządkowany jest odpowiedni rodzaj śmieci.

4. Zabawa ruchowa z elementem celowania „Wrzucamy śmieci do kosza”
 
Dziecko dostaje jedną kartkę starej gazety, robi z niej kulę, ściskając ją najpierw prawą ręką(pokazuje rodzic), a potem lewą ręką. Rodzic ustawia kosz w określonej odległości od dziecka (zaznacza np.skakanką, sznurkiem). Dziecko rzuca kulkami z gazety do kosza. Jeśli nie trafi, powtarza rzut.

5. Wykonaj zadania w kartach pracy
Stokrotki – str. 5
Zajączki, Biedronki – str.18

6. Praca plastyczna Segregujemy śmieci
Wytnij z bloku rysunkowego pojemniki na śmieci i pokoloruj je na odpowiednie kolory, które poznałeś podczas wcześniejszych zadań. Z gazetek reklamowych wytnij dowolne śmieci i przyklej nad pojemnikami w których powinny się znaleźć. Powodzenia!!!



Opis: Zdjęcie pracy plastycznej przedstawiające segregację odpadów. Pojemnik niebieski, czarny, zielony, brązowy, żółty oraz dopasowane do nich różne produkty, które zostały wycięte z gazetek reklamowych.

7. Segregowanie śmieci w domu
Wspólnie z rodzicami porozmawiajcie o tym czy u was segreguje się śmieci i jakie są zasady. Jeśli jest w domu jakaś butelka plastikowa, papierek po cukierku czy inny śmieć niech Rodzice zaangażują najmłodszych by też dokonywali segregacji. 

15.04.21 CZWARTEK
1 Naucz się wiersza „Mały ekolog”

Lubię dbać o środowisko,
i wiem o nim prawie wszystko:
gaszę światło w toalecie,
by nie brakło go na świecie.
Jeżdżę tylko na rowerze,
bo to służy atmosferze,
nie marnuję także wody,
by świat zdrowy był i młody.
 

2 Ćwiczenia oddechowe połączone z liczeniem
Wytnij rybki z papieru, talerzyk to nasze jezioro, za pomocą rurki do picia przenieś rybki do stawu.
Policz ile udało ci się przenieść.

3 Pobaw się z rodzicem lub z rodzeństwem w Grę w Zielone. Jeśli usłyszysz kolor zielony, wówczas próbuj go odszukać w domu lub na dworze, natomiast jeśli usłyszysz inny kolor stajesz w bezruchu.

4 AKCJA -SEGREGACJA
Wiele razy rozmawialiśmy w przedszkolu o tym jak należy segregować śmieci. Teraz utrwal sobie  te wiadomości.

Na ilustracji znajdują się kosze do segregacji śmieci w odpowiednich kolorach . Znajdują się odpady przyporządkowane do odpowiednich koszy.
Możesz wspólnie  z mamą lub tatą przygotować worki i według ich przeznaczenia posegregować domowe odpady.

PIĄTEK 16.04.21
1.

2. Poproś mamę o przeczytanie wiersza  pt. „Łąka”.
Słuchanie wiersza będzie połączone z ruchem : Twój pokój to będzie łąka na którą za chwile wyruszysz, mama lub tata będą czytać wiersz, a twoim zadaniem będzie pokazywanie za pomocą ruchu oraz odgłosów to, co słyszysz Prosiłabym, abyś również ilustrował za pomocą mimiki twarzy różne uczucia, które będą towarzyszyć bohaterom wiersza np.  zdziwienie, strach, zdenerwowanie, albo radość.
 

 
Ilustracja przedstawia wiosenną łąkę pełną kolorowych kwiatów.

 „Jak tu pięknie dookoła!
 Strumyk szemrze, kwitną zioła,
 skaczą żabki, buczą baczki
– jak nie lubić takiej łączki?
 Pośród kwiatków sobie łażą
 Ala, Ola, Staś i Kazio.
 Nagle patrzą- jakiś dołek,
 a w tym dołku jest tobołek.
 Staś tobołek wyjął z dołka
 po czym zajrzał to tobołka …
 a tam…..- Patrzcie ! Stos papierków
 Trzy butelki, pięć cukierków
 Jedna guma, dwie gazety i pół buta  
 dwie torebki , cztery puszki…..i zużyte trzy pieluszki!
 Ktoś na łące biwakował i te śmieci tu wpakował
 Cichcem, milczkiem po kryjomu
 Zamiast zabrać je do domu.
 -Wiecie, jak tak dalej będzie, jak będziemy śmiecić wszędzie, 
 to się Ziemia zdenerwuje, tak że każdy pożałuje
-Będzie miała dość brudasów, bo jest miła lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie i przepadnie gdzieś w kosmosie
 a my zostaniemy sami, płynąc luzem pod gwiazdami.”

Wracaj z powrotem z łąki i już znów jesteś w pokoju. Poproszę Cię abyś odpowiedział na kilka pytań: 
– Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?
– Co czuły spacerując po pięknej łące?
– Co znalazły na łące?
–  Jak się wtedy poczuły?
–  Dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
–  Jak należy się zachować gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie?
3 Zabawa: „Głoski w moim imieniu”.
Policz głoski, które tworzą twoje imię. 
Na kartce zapisz cyfrę, która oznacza liczbę głosek w imieniu. Teraz rodzic liczy głoski w swoim imieniu i także zapisuje cyfrą ilość głosek. Następnie porównaj które imię rodzica czy twoje ma więcej głosek a może jest tyle samo . Udanej, wesołej zabawy.