5-LATKI – TYDZIEŃ II

Zadania na okres 6.04- 9.04.21

1. Zapraszam Cię do obejrzenia filmu

https://youtube.be/DPtmZ7BYzqM

Omów wygląd ptaków-wskaż różnice i podobieństwa

2. Nazwij ptaki przedstawione w karcie pracy str. 65. Pokoloruj rysunki ptaków powracających do kraju.

3. Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –
powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

4. Rozmowa nt. wysłuchanego opowiadania
• Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
• Z czego ptaki robią ?

5. Zabawa muzyczno-ruchowa „Ptaszki fruwają”

https://youtu.be/zn2ihUfMV-M

6. Wykonaj pracę plastyczną „Powroty ptaków” dowolną techniką.

7. Wysłuchaj piosenki „Wołanie wiosny”

https://youtube/SEO3PhEDwg

8. Rozmowa nt. wysłuchanej piosenki
• o jakiej porze roku jest ta piosenka?
• Gdzie przyleciały bociany?

9. Rozwiąż zagadki słuchowe

https://youtube/0dnfT8nwP7c

10. Zabawa ruchowa „Jestem bocianem”
Naśladuj chód bociana. Stań na jednej nodze i wypatruj co dzieje się dookoła.

11. Opowiedz historyjkę o wildze- karta pracy cz.3 str. 63

12. Pokoloruj rysunek czajki wg wzoru. Przeczytaj z rodzicem nazwy części jej ciała- karta pracy cz.3, str. 64

13. Teraz czas na gimnastykę. Poproś rodzica lub rodzeństwo do wspólnej zabawy.
• Wirujący bączek- dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
• Chowamy się- w siadzie, przyciągają kolana do głowy, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
• Gorąca podłoga – bieg z wysokim unoszeniem kolan.
• Na szczudłach – chód na sztywnych nogach.
• Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciskają wszystkie części ciała w podłogę.
• Przemieszczamy się ślizgiem na plecach pomiędzy partnerów , do przodu, i staje jako pierwsze. Itd.
• Przesuwamy partnera- jedno dziecko z pary leży przodem, drugie – poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
• Leżenie tyłem; jedno dziecko z pary chwyta partnera za kostki nóg i stara się go
przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
• Przekładamy naleśnik – jedno dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.
• Ćwiczymy razem – dzieci tworzą koło wiązane, trzymają się za ręce; przykucają, a potem podnoszą się do wspięcia na palce i wracają do pozycji wyjściowej.
• Ilustrujemy muzykę ruchem – dzieci improwizują ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie.

14. Dokończ podany rytm, naklejając odpowiednie zdjęcia ptaków- karta pracy str. 67.
Policz. Ile jest sów, srok, wig. Spróbuj naśladować odgłosy poznanych ptaków.

15. Rozwiąż zagadki o ptakach:
Pióra biało-czarne,
Buciki czerwone;
Uciekają przed nim żabki,
Bardzo przestraszone.

Wiosną do nas przyleciała
Ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
Ale gniazdko ulepiła.

Już po lesie kuka,
Gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
Niech inni je wygrzewają.

Śpiewa wysoko
Piosenki do słonka,
Głos ma podobny
Do drżenia dzwonka.

16. A teraz zapraszam Cię do zabawy plastycznej. Ulep dowolnego ptaszka z masy solnej lub
z plasteliny.
Przepis na masę solną: 1 szklanka mąki pszennej, 1 szklanka soli, woda.
Po wyschnięciu pomaluj ptaki.

17. Zaproś rodzica na wspólny spacer w poszukiwaniu ptaków.
Obserwuj otoczenie, wypatrując ptaków; obserwuj ich zachowanie. Nazywaj je
(samodzielnie lub z pomocą rodzica)