5-LATKI – TYDZIEŃ I

Szanowni Państwo!

Przekazujemy zadania i propozycje ich realizacji dla dzieci 5-letnich z poszczególnych grup: „Stokrotki”, „Zajączki” i „Biedronki”. Zachęcamy do korzystania przez dzieci z kart pracy, jeśli mają w domu.

25.03.20 ŚRODA ,,Literka C”

1.,,Wulkan cytrynowy” – doświadczenie z cytryną

Potrzebne będą: cytryna, głęboki talerz, podstawka do jajek, soda oczyszczona, płyn do mycia naczyń, barwniki spożywcze, sok cytrynowy, sztućce, drewniane patyczki

Poproś rodzica o pomoc.

Należy odciąć górę cytryny i wcisnąć do środka miąższ łyżeczką ok 2 cm, tak aby pojawił się sok. Postawić na podstawku i talerzu. Następnie dodajemy odrobinę barwnika i delikatnie mieszamy, troszkę płynu do naczyń i sody oczyszczonej (1 łyżeczka). I uwaga pojawia się wulkan, możemy zamieszać i reakcja się przyspieszy. Dolewając sok z cytryny i dosypując sodę powtarzamy reakcję.

2. Litera c, C

Wypowiedzcie głoskę c: długo: ccccyyyy… i  krótko: c, c, c, c…

Dlaczego literę c, C oznaczamy niebieskim kolorem, pamiętacie?

Oczywiście, dlatego, że jest spółgłoską

A teraz pomyśl i wymień 5 wyrazów na literę c.

Naucz się wierszyka

Tato, co to? Mamo, co to?

To ,,coś” wielkie oczy miało!

Gdzieś za szafą, w ciemnym kącie

Całą noc hałasowało.

Wyobraź sobie ,,coś”, co hałasowało w nocy. Wykonaj obrazek dowolną techniką.

3. Wykonajcie następujące ćwiczenie:

– palcem umoczonym w farbie stawiajcie pieczątki jedną tuż obok drugiej, tak aby powstała litera c

– napiszcie literę c palcem na wzorze

– piszcie literę c w powietrzu, najpierw dłonią, a potem stopą

26.03.20 CZWARTEK ,,Wiosna”

1.Dzisiaj przypomnimy nową porę roku.

WIOSNA do nas przybyła w sobotę 21 marca!

A teraz przypomnij sobie jeszcze raz oznaki wiosny. Na pewno potrafisz!

2. Przed nami piękny wiersz Jana Brzechwy:

Naplotkowała sosna,
że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:
„Przyjedzie pewnie furą”.

Jeż się najeżył srodze:
„Raczej na hulajnodze”.

Wąż syknął: „Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze”.

Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem”.

Skąd znowu – rzekła sroka –
Ja jej nie spuszczam z oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam ją w tramwaju”.

Nieprawda! Wiosna zwykle
Przyjeżdża motocyklem!”

A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem”.

Nieprawda, bo w karecie!”
„W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką”.

A wiosna przyszło pieszo –
Już kwiaty z nią się śpieszą,
Już trawy przed nią rosną
I szumią: „Witaj wiosno!”.

ODPOWIEDZ NA PYTANIA

W jaki sposób przybywa do nas wiosna?

Czy przyjeżdża sankami, płynie łódką czy też pieszo?

A może jednak tramwajem, jak myślicie?

3. Teraz pora na ruch i piosenkę

Przypomnijcie sobie wiosenną piosenkę ,,Wiosna w błękitnej sukience”. Pamiętacie?

27.03.20 PIĄTEK ,,Kule i koła”

1.Oglądanie przedmiotów o kształcie kulistym i kolistym np.: piłki różnego rodzaju i wielkości, pomarańczy, okrągły lizak, monety, guziki, płyty CD, pomidory, korale…

Wyodrębnienie wśród oglądanych przedmiotów tych, które są w kształcie kół, określenie wspólnych cech pozostałych przedmiotów:

w czym są podobne do siebie? ( można je turlać, z każdej strony są wypukłe, zaokrąglone)

czym się różnią od kół?( koła są płaskie, można je przyłożyć do powierzchni stołu)

Poznanie cech kuli:

Przecięcie pomarańczy przez środek, określenie jaki kształt powstał na przecięciu owocu, wyjaśnienie, że środek każdej kuli po przecięciu ma kształt koła.

2 Słuchanie fragmentu wiersza D. Gellner ,,Piłka Oli”

Duża piłka w kropki złote

ciągle skakać ma ochotę.

Raz jest w górze, raz na dole,

do zabawy prosi Olę.

Duża piłka z dużym brzuszkiem

czasem chowa się pod łóżkiem,

czasem toczy się po stole-

do zabawy prosi Olę.

Duża piłka figle płata,

goni mamę, goni brata,

ale z Olą skakać woli,

bo to przecież piłka Oli!

O jakiej kuli opowiadał wiersz?

Jak ona wygląda?

Co robiła piłka?

3. A teraz czas poćwiczyć pamięć. Naucz się rymowanki o kołach.

Koło małe, koło duże,

głowa prosto, ręce w górze.

Ręka prawa, ręka lewa

tak kołyszą się nam drzewa.

Wypowiadaj rymowankę kreśląc w powietrzu określone kształty.

Pozdrawiamy nasze przedszkolaki! Życzymy dużo zdrówka !