ZABAWY UCZĄCE ROZPOZNAWANIA I NAZYWANIA UCZUĆ

Pokaż minę – jak się teraz czujesz?
Każde z uczestników zabawy pokazuje przed lusterkiem minę ( chodzi o to ,by dziecko też widziało)obrazującą jego nastrój. Pozostali odgadują jego nastrój. Można również na kartce narysować swoje uczucie.

Zabawa „Rozpoznaj uczucia”
Dziecko rysuje i wycina buźki z minami wyrażającymi radość, smutek, strach, gniew. Przyklejamy wycięte buźki na patyczkach. Najpierw dziecko rozpoznaje i nazywa ,jakie uczucia wyrażają buźki, następnie osoba dorosła czyta opisuje sytuację a dziecko podnosi lizak z buźką przedstawiający odpowiadające sytuacji uczucie np.:
– Dostałeś przepiękny prezent.
– Jest noc, musisz przejść sam nieoświetloną drogą.

ĆWICZENIE DOSKONALĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ:
– Wycinanie elementów z gazetek reklamowych lub starych czasopism i segregowanie tematyczne np. „słodycze”, „napoje”, „ubrania”…
– Odrysowywanie monet i wycinanie narysowanych pieniędzy.
Wykorzystując wycinki możemy pobawić się z dziećmi tematycznie „W sklep”.
„Wiosenny obrazek” – wykorzystanie do ułożenia obrazka np. kaszy, ryżu, grochu, nasion słonecznika.

ĆWICZENIE ROZWIJAJĄCE SŁUCH
Jakie zwierzę słyszysz?
– rozpoznawanie odgłosu różnych zwierząt
– łączenie odgłosu z obrazkiem

UTRWALENIE POZNANYCH LITER I SYLAB
Wyszukiwanie w tekstach wskazanych liter np. a, o, e.., sylab np. ma, me, ta, da.. (można wykorzystać nieaktualna prasę, gazetki reklamowe).

ZABAWA RUCHOWA
„Zrób to, co ja” – powtarzanie sekwencji ruchowych, np. jedna osoba wykonuje układ dwóch lub trzech ruchów (klaśnięcie, podskok, klaśniecie) a zadaniem drugiej osoby (dziecka) jest zapamiętanie i odtworzenie tego układu ruchowego(ilość elementów nie może być zbyt duża, chodzi o to, by dziecko zapamiętało i mogło odnieść sukces). Proszę pamiętać, że dzieci w wieku przedszkolnym uczą się przede wszystkim przez zabawę, a odnoszenie sukcesów motywuje je do dalszej pracy.

Opracowała: Anna Soboń