ZABAWY UCZĄCE ROZPOZNAWANIA I NAZYWANIA UCZUĆ
Pokaż minę – jak się teraz czujesz?
Każde z uczestników zabawy pokazuje przed lusterkiem minę ( chodzi o to ,by dziecko też widziało)obrazującą jego nastrój. Pozostali odgadują jego nastrój. Można również na kartce narysować swoje uczucie.
Zabawa „Rozpoznaj uczucia”
Dziecko rysuje i wycina buźki z minami wyrażającymi radość, smutek, strach, gniew. Przyklejamy wycięte buźki na patyczkach. Najpierw dziecko rozpoznaje i nazywa ,jakie uczucia wyrażają buźki, następnie osoba dorosła czyta opisuje sytuację a dziecko podnosi lizak z buźką przedstawiający odpowiadające sytuacji uczucie np.:
– Dostałeś przepiękny prezent.
– Jest noc, musisz przejść sam nieoświetloną drogą.
ĆWICZENIE DOSKONALĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ:
– Wycinanie elementów z gazetek reklamowych lub starych czasopism i segregowanie tematyczne np. „słodycze”, „napoje”, „ubrania”…
– Odrysowywanie monet i wycinanie narysowanych pieniędzy.
Wykorzystując wycinki możemy pobawić się z dziećmi tematycznie „W sklep”.
„Wiosenny obrazek” – wykorzystanie do ułożenia obrazka np. kaszy, ryżu, grochu, nasion słonecznika.
ĆWICZENIE ROZWIJAJĄCE SŁUCH
Jakie zwierzę słyszysz?
– rozpoznawanie odgłosu różnych zwierząt
– łączenie odgłosu z obrazkiem
UTRWALENIE POZNANYCH LITER I SYLAB
Wyszukiwanie w tekstach wskazanych liter np. a, o, e.., sylab np. ma, me, ta, da.. (można wykorzystać nieaktualna prasę, gazetki reklamowe).
ZABAWA RUCHOWA
„Zrób to, co ja” – powtarzanie sekwencji ruchowych, np. jedna osoba wykonuje układ dwóch lub trzech ruchów (klaśnięcie, podskok, klaśniecie) a zadaniem drugiej osoby (dziecka) jest zapamiętanie i odtworzenie tego układu ruchowego(ilość elementów nie może być zbyt duża, chodzi o to, by dziecko zapamiętało i mogło odnieść sukces). Proszę pamiętać, że dzieci w wieku przedszkolnym uczą się przede wszystkim przez zabawę, a odnoszenie sukcesów motywuje je do dalszej pracy.
Opracowała: Anna Soboń
ZABAWY DOSKONALĄCE PRAWIDŁOWE WDYCHANIE I WYDYCHANIE POWIETRZA
• Dmuchanie baniek mydlanych.
• Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy).
ZABAWY ROZWIJAJĄCE SŁUCH
• „Szukamy dźwięku” – dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon, …).
• Utrwalenie samogłosek
• Utrwalenie wyrazów dźwiękonaśladowczych
• Układanie sekwencji -możemy wykorzystać do zabawy praktycznie wszystko : kamyczki ,muszelki ,guziki ,samochodziki, kredki a nawet makaron. Układamy sekwencje i prosimy dziecko ,by ułożyło tak jak my.
• Ćwiczenia w uważnym słuchaniu.
Czytamy dziecku bajkę lub włączmy słuchowisko. Potem rozmawiamy z dzieckiem na temat treści, zadajemy pytania typu „O kim była ta bajka? Co się wydarzyło?…
ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI MANUALNEJ
„Korale”- nawlekanie makaronu na nitkę .
„Praczka”- zabawa dajemy dziecku kilka dziecięcych skarpetek i dziecko naśladuje pranie ,płukanie ,wykręcanie. Zachęcam do wykorzystania drugiej wersji zabawy – dajemy , skarpetki lub chusteczki , mydło, miskę z wodą i pierzemy.
ZABAWA RUCHOWA
Zabawa „Ciuciubabka” Można ją wykorzystać do wspólnego spędzania czasu w gronie rodziny. Zasady gry w „Ciuciubabkę” są bardzo proste, więc zapamiętasz je od razu! Szalik lub chustkę zawiązujemy na głowie ciuciubabki tak, aby zasłonić jej oczy. Mówimy wierszyk-rymowankę.
Ciuciubabko na czym stoisz?
Na beczce. A co w tej beczce jest?
Kapusta i kwas.
Ciuciubabko łap nas!
W tym momencie dzieci odskakują od ciuciubabki, która stara
się złapać swojego następnika. Można ciuciubabkę zaczepiać, dotykać,
jednocześnie uważając, aby nie zostać złapanym.