6 -LATKI – TYDZIEŃ I

Zachęcamy do wykonania ćwiczeń związanych z tematem Świąt Wielkanocnych zawartych w kartach pracy.
Biedronki i Zajączki KP cz.3(str. 72 – 80)
Stokrotki KP cz.3(str. 55 – 61)

TYDZIEŃ I WIELKANOC

29.03.2021r. PONIEDZIAŁEK – Pisanki
1. Zabawy przy piosence „Pisanki, pisanki jajka malowane”.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

Posłuchaj piosenki z podanej strony internetowej.

Spróbuj ją zaśpiewać i zagrać na drewnianych łyżkach w rytmie melodii.
Powtarzaj kilka razy, aby zapamiętać piosenkę.

2. Zabawy i ćwiczenia z literą j: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
Przygotuj: kwadraciki z białego, czerwonego i niebieskiego papieru.

KARTY PRACY Litery i liczby
Biedronki i Zajączki (str.52-55)
Stokrotki ( str.76-77)

Z czego robimy pisanki?
Powtórz wyraz  jajka
Podziel słowo „jajka” na sylaby i na głoski.
Wymień inne słowa, w których głoska „j” jest: na początku…, na końcu…, w środku… .
Zbuduj schemat słowa jajka z białych kartoników.
Sąsiadka Olka i Ady ma na imię Jagoda.
Teraz powtórz i podziel słowo „Jagoda” na sylaby oraz głoski.
Zbuduj z białych kartoników schemat słowa Jagoda.
Pora na budowanie modeli słów: „jajka”, „Jagoda” z kolorowych kwadracików.
Podziel jeszcze raz te słowa na głoski.
Wypowiedz głoskę „j”:
długo: jjjyyy…
krótko: j, j, j…
Głoska „j” jest spółgłoską, oznaczamy ją więc na kolor ….. tak, niebieski.
Możesz już zbudować modele obu wyrazów.
Pamiętasz, że czerwonym kolorem oznaczmy samogłoski?
Układając kwadraciki głośno wypowiadaj kolejne głoski.
Zobacz, jak wygląda mała i wielka litera ” j, J” drukowana i pisana.(w kartach pracy)

Znasz już „i, I”, która jest samogłoską. Litera ” j, J” trochę jest do niej podobna, ale ma dłuższą
laseczkę, więc łatwo ją zapamiętasz.

Przeczytaj:
ja, jo, je, ji, jy, ju, aj, oj, ej, uj, yj, ij.
Kto to? To Olek i Ada. Olek ma pisanki.
A to co? To baranek i babka.
Popraw palcem pisaną literę ” j, J”, małą i wielką.
Jeśli, chcesz ładnie nauczyć się pisać literkę j, możesz skorzystać ze wzoru.
Napisz literkę ” j, J”, po śladzie, a potem samodzielnie.

Jeżeli Ci się coś nie udało, sprawiło Ci trudność, nie martw się. Odpocznij, powtórz to jeszcze raz i możesz przejść do nowej zabawy.

3. Pokoloruj pisanki wg wzoru lub kodu

Stokrotki str.55
Biedronki i Zajączki str.73

30.03.2021r. WTOREK – Kura, kurczęta i pisanki

1. Przeczytaj wyrazy (samodzielnie lub z Rodzicem).
pisanki   baranek   babka   palmy   mazurek

– połącz napisy z odpowiednimi obrazkami str.72 (Biedronki i Zajączki)
– dorysuj obrazki (Stokrotki)

2. Posłuchaj wiersza Doroty Gellner „Pisanki”.

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA.

Odpowiedz na pytania:
– Co znajduje się na stole?
– Jak wyglądają pisanki?
– Co wykluje się z pisanek?

Posłuchaj animacji:

– Co dowiedziałeś/aś się o świętach ( jakie tradycje)?
– Czym pachną święta?
– Co jest w koszyczku?
– Co robimy z koszyczkiem?

3. Liczymy pisanki (użyj odpowiednich liczb i znaków)

Stokrotki Litery i liczby str.67

Biedronki i Zajączki Litery i liczby str.62

4. . Zabawa „Ciepło, zimno” pod hasłem: Szukamy jajka.

Potrzebne: jajko ugotowane na twardo lub drewniana pisanka.
Poszukaj jajka (pisanki), które Rodzic ukrył w pokoju.
Rodzic naprowadza szukające dziecko na ukryty przedmiot, stosując określenia : ciepło, cieplej, gorąco, zimno, mróz. Potem następuje zmiana ról.


31.03.2021r. ŚRODA – Przygoda wielkanocna

1. Zabawy badawcze z mamą lub tatą
Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.
– oglądaj jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki),
– porównaj ich wielkość i kolorystykę,
– co powiesz na temat ich kształtu;
– podaj przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Mama wybije jajko na talerzyk – zobacz jak wygląda jego zawartość;
– nazwij poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Zwróć uwagę na zarodek( mama pokaże) i wyjaśni, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Jajko surowe, jajko ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
• zbadaj, jak zachowuje się w wodzie jajko surowe, a jak jajko ugotowane
– włóż je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuj ich zachowanie.
• Do wody w przezroczystym naczyniu włóż surowe jajko i dosypuj stopniowo sól(około 10–12 łyżek soli). Obserwuj, co dzieje się z jajkiem.

2. Opowiedz mamie lub tacie historyjkę. Pamiętaj wypowiadaj się rozwiniętymi zdaniami.
– zaznacz kropkami lub cyframi kolejność zdarzeń
Stokrotki str.58
Biedronki i Zajączki str.75

3. Poćwicz z nami

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZR

4. Pokoloruj zgodnie z poleceniem

Biedronki i Zajączki str. 77
Stokrotki str.57.

CZWARTEK (01.04.2021)

1.Wysłuchaj zagadki i powiedz rozwiązanie:

Myszek nie łowią,
ptaszków nie jedzą,
te kotki szare,
co na drzewie siedzą. (BAZIE)

2. Spacer połączony z obserwacją
Wyjdźcie do ogrodu lub na spacer. Poszukajcie bazi. Wstawcie je do wazonu w domu.

3. Poproś dziecko o opisanie wyglądu bazi. Zapytaj czy wie, jaką inną nazwę mają (kotki). Zastanówcie się wspólnie dlaczego.
Poproś dziecko, aby podzieliło wyraz BAZIE na sylaby i policzyło ile sylab słyszy.
Zapytaj: Jaką głoskę słyszysz na początku tego wyrazu? Podajcie inne przykłady wyrazów rozpoczynających się na tę samą głoskę. Możecie wymyślić kolejne zagadki wiosenne.

4.Zabawa plastyczna „Bazie”

Potrzebujesz: brązową bibułę, watę, papier kolorowy, nożyczki, klej.

Przygotujcie gałązki – z brązowej bibuły uformujcie cienkie wałeczki i przyklejcie na pracę. Zróbcie bazie – małe kuleczki z waty i przyklejcie je na gałązki. Dziecko może wyciąć lub wydrzeć palcami (ćwiczenia motoryki małej) z kolorowego papieru wazon. Może ozdobić go w dowolny sposób, np. przyklejając elementy z dziurkacza lub cekiny.

Zdjęcie gotowej propozycji pracy plastycznej – Bazie w wazonie
(piętnaście przykładowych prac plastycznych przedstawiających jednokolorowe wazony, w których znajdują się po trzy gałązki bazi)

PIĄTEK (02.04.2021)

1.Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Wielkanocne pyszności”

2. Rodzicu ! Porozmawiaj z dzieckiem na temat opowiadania.
− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

3. Barwienie jajek – samodzielna działalność badawcza dzieci.

Potrzebujemy: jajka ugotowane na twardo, łupiny z cebuli, buraki, barwniki do jajek, plastikowe pojemniki, ręczniki jednorazowe, taca, łyżka. Zachęcamy dzieci do samodzielnego wykonania pisanek. Przygotowujemy na stole pojemniki, w których znajdują się: woda zabarwiona sokiem z buraków, ugotowanymi łupinami cebuli, barwnikami do jajek. Dzieci barwią jajka według własnego pomysłu. Odkładają je do wyschnięcia na ręcznikach papierowych.

Propozycja dekorowania jajek:

4. Zabawa ruchowa- zakręć kołem a dowiesz się jakie ćwiczenie wykonać:
https://wordwall.net/embed/0eaf763bf79c4b279684c75556e0ef05?themeId=52&templateId=8

5. Zabawa zręcznościowa – Wyścig z jajem
Potrzebna będzie łyżka (drewniana lub zwykła) i jajko.
Uwaga: aby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

6. Film edukacyjny – tradycje i zwyczaje świąteczne