4-LATKI – TYDZIEŃ I

Temat tygodnia: WIELKANOC
Kochane dzieci, drodzy rodzice mamy dla was ciekawe zabawy wielkanocne. Na każdy dzień coś ciekawego i atrakcyjnego. Poniżej przedstawiamy zadania do wykonania.

Dzień pierwszy: Jajka wielkanocne
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: metalowa łyżka, sól, wysokie, przezroczyste naczynie, np. wazon lub duża szklanka, surowe jajko, dzbanek z wodą, wyprawka plastyczna karta pracy nr.11
1. Przeprowadź eksperyment ­– Jajko w solance.
Przygotuj z rodzicem następujące produkty:
• metalowa łyżka,
• sól,
• wysokie, przezroczyste naczynie, np. wazon lub duża szklanka,
• surowe jajko (może być pomalowane, ale nie może być ugotowane!),
• dzbanek z wodą.
Wraz z rodzicem nalej, aby do przezroczystego naczynia  wodę do mniej więcej połowy
jego wysokości. Następnie do naczynia z wodą delikatnie włóż jajko (bardzo delikatnie, żeby się nie rozbiło!) obserwuj, co dzieje się z jajkiem: pływa czy tonie? Jajko opadło na dno naczynia, czy unosi się w jego połowie?
Pomagając sobie łyżką wyciągnij jajko z wody i odłóż tak, żeby się nie stłukło. Wsyp 10-15 łyżek soli i mieszaj aż do jej rozpuszczenia.
Po wymieszaniu wody z solą znowu włóż do niej jajko i obserwuj, co się z nim dzieje. Taka
bardzo słona woda nazywa się solanką, a jajko pływa na jej powierzchni.
2. Naśladuj rodzica.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a ty postaraj się je naśladować.
• Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
• Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
• Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
3. Poproś rodzica o wyjaśnienie słowa „pisanka”.
Obejrzyj dostępne w domu pisanki (można skorzystać ze zdjęć w Internecie), porównaj je, nazwij ich kolory, wyszukaj pisanki o podobnych wzorach, wskaż pisanki, które twoim zdaniem są najładniejsze.
4. Znajdź z rodzicem kartę plastyczną nr.11 i wykonaj według własnego pomysłu.

Dzień drugi: Co znajduje się w wielkanocnym koszyczku?

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: karty pracy cz.2 str. 32, kredki, surowe jako, miseczka.

1. Przyjrzyj się obrazkowi, omów go i pokoloruj według wzoru.
2. Zaobserwuj jak jest zbudowane jajko.
Poproś rodzica o wybicie jajka na miseczkę, obejrzyj jego zawartość. Wspólnie z rodzicem nazwij części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

1. Zabawa badawcza – Jak jest zbudowane jajko.
Rodzic rozbija jajko, dziecko ogląda jego zawartość. Rodzic wspólnie z dzieckiem nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

2. Zabawa badawcza – Jak jest zbudowane jajko.
Rodzic rozbija jajko, dziecko ogląda jego zawartość. Rodzic wspólnie z dzieckiem nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

Dzień trzeci: Wielkanocne zwyczaje
Posłuchaj wiersza
1. Słuchanie wiersza Śmigus (autorka: M. Konopnicka).
Rodzic czyta dziecku wiersz:
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała!
2. Porozmawiaj z rodzicem na temat wiersza.
Rodzic zadaje dziecku następujące pytania:
– Kto jest bohaterem w wierszu?
– Czego się bała panieneczka mała?
– Jakie święto obchodzono w wierszu?
– Kiedy jest Śmigus-Dyngus? I jakie są wtedy zwyczaje?
– Jakie znasz inne wielkanocne zwyczaje?
3. Zabaw się z rodzicem w – Już czuć święta.
Poczuj zapach zbliżających się świąt. Wciągnij powietrze nosem, na chwilę je zatrzymaj i wykonaj wydech ustami. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
4. W wolnej chwili wykonaj zadanie z karty pracy cz2, str.31

Dzień czwarty: Przygoda zajączka

1. Posłuchaj wielkanocnych zagadek.
Rodzic zadaje dziecku następujące zagadki:
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy. (Śmigus Dyngus)

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (Zajączek)

Potulne zwierzątko
z masła ulepione,
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione. (Baranek)

Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa. (kurczaczek)

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko. (Żurek)

2. Pokoloruj jajko z kart pracy cz.2 str. 30
3. Obejrzyj obrazek karta pracy cz.2 str.29 i opowiedz jakie wielkanocne smakołyki znajdują się na stole, rysuj babki wielkanocne po śladzie.

Moc prezentów od zajączka
co koszyczek trzyma w rączkach.
Wielu wrażeń, mokrej głowy
w poniedziałek dyngusowy.
Życzę jajka święconego i wszystkiego najlepszego .

Składają Panie z grup: Jeżyków, Kotków i Smerfów.