6 -LATKI – TYDZIEŃ II

POWROTY PTAKÓW

Wtorek 06.04.2021

I. Poznanie/ utrwalanie litery f: małej, wielkiej, drukowanej oraz pisanej.

1. Zgaduj zgadula:
Rodzic wykłada obrazki rozpoczynające się na głoskę „f”, dziecko nazywa obrazki, następnie dzieli wyrazy na sylaby (lub głoski).

Opis: Karta pracy, na której znajdują się różne ilustracje wraz z podpisami mi. in. farby, fabryka, foka, fiołki, frytki. Karta czarno – biała.

2. Wyszukiwanie wyrazów z literą „f” na początku wyrazu i w środku wyrazu.

Rodzic pyta dziecko, gdzie w danym wyrazie występuje głoska ,,f”.
Próbowanie wymyślania własnych przykładów wyrazów z głoską ,,f” na początku, w środku, na końcu wyrazu.

3. Zadania na wyrazie podstawowym „farby”
• Dziecko dzieli wyraz farby na sylaby – rodzic oznacza 2 białymi kartonikami 2 sylaby,
• Dziecko dzieli wyraz na głoski- rodzic oznacza 5 białymi kartonikami 5 głosek,
• Dziecko z rozsypanych liter próbuje ułożyć wyraz „farby” i dane głoski oznaczyć kolorami:
Samogłoska-czerwony kartonik Spółgłoska –niebieski kartonik

4. Poznanie litery „f” wielkiej i małej, pisanej i drukowanej.

Opis: Zdjęcie, na którym zaprezentowana została litera f wielka i mała, pisana i drukowana. Czarne litery. Tło białe. Ramka niebieska.

5. Układanie litery „f” z np. plasteliny, guzików, koralików na tacce, makaronie itp.

6. Pisanie litery ,,f” palcem po śladzie lub pisanie palcem po rozsypanej na talerzu mące, kaszy mannej itd.

7. Czytanie tekstu oraz wskazywanie litery „f”, „F”

Franek
Franek ma farby i blok.
To farby kolorowe. On zrobił ładny rysunek.
To prezent dla Ali. Franek to brat Ali.
Ala i Franek byli w ZOO. Stali na placu koło fosy.
Tam była foka. Ona fikała wesoło i robiła fale.
To namalował Franek.

8. Wspólne rozwiązywanie kart pracy .
BIEDRONKI I ZAJĄCZKI ( str. 58- 61)
STOKROTKI (str. 80-82)

II. Powroty ptaków

1. Poznanie nazw ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – film edukacyjny.

Przeczytanie przez rodzica nazw ptaków występujących w filmie.

Środa 7.04.2021

1. Wykonaj ćwiczenia , wykorzystaj gumkę lub frotkę założoną na prawą rękę
-prawa ręka poziomo w bok, lewa – pionowo w górę,
– prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę,
-prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę,
-prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.
-zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej,
-uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni i zewnętrzną stroną dłoni.
– zaciśnięcie pięści wokół kciuka, unoszenie po jednym placu dłoni opartej palcami o stół.

2. Zapamiętaj tekst piosenki „Wiosenka nas woła”

1. Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

2. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

3. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

Wykorzystaj nagranie !

3. Wykonaj pracę plastyczną „Powracające ptaki”
Potrzebujesz kolorowy papier, nożyczki, klej
Przypomnij sobie jak wykonaliśmy w przedszkolu wachlarze.
W ten sam sposób wykonasz skrzydła dla ptaków
Zdjęcie gotowej propozycji pracy plastycznej

Opis: Zdjęcie prezentuje pięć kolorowych ptaków wykonanych z papieru. Ptaki w kolorach: pomarańczowy, niebieski. Skrzydła-niebieskie, żółte, fioletowe, pomarańczowe. Ogony: pomarańczowe, niebieski. Papierowe wachlarze zostały wykorzystane do zrobienia ptakom skrzydeł oraz ogona. Ptaki mają czarne dzioby oraz oczka. Białe tło.

4. Wyjdź na spacer lub do ogrodu obserwuj przelatujące ptaki jak szykują swoje gniazda.


Czwartek 8.04 .2021

1. Rozwiąż zagadki

Pióra biało-czarne, buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone. (bocian)

Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają. (kukułka)

Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)

Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka. (skowronek)

2. Pokoloruj te ptaki które wracają do Polski

Opis: Na zdjęciu, znajdują się ilustracje ptaków powracających do Polski wiosną, jak również ptaków zimujących w Polsce m.in. wrona, jaskółka, sikorka, wilga, wróbel, jemiołuszka, gil, bocian. Karta jest czarno- biała.

3. Wykonaj zabawę badawczą:
– umieść jajko w szklance z wodą
Obserwuj co się dzieje, tworzą się pęcherzyki powietrza na skorupce jajka
Odpowiedz :Czy przez skorupkę do środka jajka dostaje się powietrze?

4. Obejrzyj film, który pokazuje jak jaskółki budują i wychowują swoje pisklęta

Odpowiedz czy jaskółki są troskliwymi rodzicami

5 Naśladuj ptasie odgłos z wykorzystaniem zapisu sylabowego, przeczytaj sylaby
o halo lo lo lo
o tu tu tu tu
o dijo, ijo, ijo
o tijo, trijo
o tru lu lu lu lu
o pio pio pijo
o lo lo lo lo lo
o plo plo plo plo plo
o ku ku ry ku
o ku ku ku ku
o stuku puku

Piątek 9.04.2021

1. Pokoloruj według kodu

Opis: Obrazek to nic innego jak kolorowanka, którą należy pokolorować według zaprezentowanej na górze karty legendy. Trójkąty należy pokolorować na kolor zielony. Kwadraty na żółty. Koła na czerwony, prostokąty na niebieski. Tylko pokolorowanie obrazka umożliwi rozszyfrowanie, co się na nim znajduje.

2. Oglądanie zdjęcia bociana.
• Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski.
• Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.).
Zwrócenie uwagi, że pióra (obraz budowy ptasiego pióra poniżej) składają się one elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Rodzic wyjaśnia, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.

3. Zabawa- Wizualizacja – pt. ,,Powracające ptaki’’
– Usiądźcie na podłodze lub miękkim dywanie zamknijcie oczy i …………………………
Wskazówki dla Rodziców; proszę aby czytać powoli i zaproponować dzieciom by wykonywały podawane ruchy podczas czytania:

Wyobraź sobie, że jesteś ptaszkiem, który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dziecko- otwiera buzię szeroko i udaje ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dziecko- złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręci na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dziecko -nadyma policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (dziecko- szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptaszek przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami dziecko z buzi robią dziobek i lekko rozchyla środkową część ust, tworząc kółeczko). Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek ( dziecko- językiem czyści kąciki ust). Wiedział nasz ptaszek, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki ( dziecko-kląska) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony (dziecko- bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor (dziecko- naśladuje wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał.

4. Wykonaj bociana. Przygotuj rolkę z papieru toaletowego, kredki nożyczki, ołówek oraz kartki z bloku,

Opis: Na zdjęciu zostały zaprezentowane etapy tworzenia bociana. 1.Biała kartka na której narysowane jest duże koło. 2.Wycięte z białego papieru duże koło, mniejsze koło, dziób, szyja, przygotowana rolka po papierze toaletowym, klej. 3. Namalowane na małym kole oko, pokolorowany dziób, skrzydło. 4. Sklejone ze sobą wszystkie elementy bociana, rolka przymocowana do korpusu. 5. Prezentacja bociana na zielonym tle. 6. Prezentacja bociana na niebieskim tle.

5. Utrwal wiadomości o ptakach.
Proszę rodziców o przeczytanie tekstu
,,Powroty ptaków”
Do Polski zaczyna zlatywać coraz więcej ptaków zwiastujących wiosnę: Skowronek, żuraw, bocian, jaskółka, jeżyk, czajka i wiele innych. Lasy opuszczają jemiołuszki, gile i czeczotki, które spędzają u nas zimę.

Skowronki – są ściśle związane z krajobrazem rolniczym. Nie bez powodu mówi się, że rolnik wychodzi w pole ze skowronkiem i ze skowronkiem kładzie się spać.


SKOWRONEK
Opis: Zdjęcie prezentuje skowronka siedzącego na kamieniach z niewielkim czubkiem na głowie, w barwach kremobrązowych, gdzie na dodatek czerń przeplata si z bielą. Szare tło.

Czajki-są czesnymi zwiastunami wiosny. Już w marcu przylatują na lęgowiska. Niestety, czajka jest coraz bardziej nieobecna z powodu drapieżnictwa lisów psów, kotów, wron czy srok to przyczynia się do stałego spadku liczebności tych wspaniałych ptaków.


CZAJKA
Opis: Zdjęcie prezentuje czajkę. Przód głowy, szyi i wole czarne. Wierzch głowy czarny, z potylicy wyrastają długie pióra tworzące charakterystyczny czub. Boki głowy, pierś i brzuch białe. Wierzch ciała czarny z zielonkawym połyskiem, skrzydła czarne z połyskiem purpurowym. Czajka na tle zielonych traw.

Jaskółki- Przylatują już gdy wiosna zadomowia się w Polsce na dobre, w połowie kwietnia. Jaskółki znane są z tego, że dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Jak mówi mądrość ludowa: gdy jaskółki nisko latają to znaczy, że będzie padało.


JASKÓŁKA
Opis: Zdjęcie prezentuje jaskółkę. Smukły, niewielki, niebiesko-czarny ptak o kremowobiałym spodzie ciała. Silnie wcięty ogon, widełki. Skrzydła dość długie i wąskie, ostro zakończone. Jaskółka w locie. Tło zielone.

Żuraw- jest jednym z pierwszych zwiastunów wiosny. Ptak ten wraca do Polski na przełomie lutego i marca. Również w maju może się zdarzyć, że usłyszymy nad głowami donośny gardłowy głos zwany klangorem i zobaczymy przelatujący klucz żurawi. Żuraw to najokazalszy i największy z naszych ptaków.


ŻURAW
Opis: Zdjęcie prezentuje żurawia. Sylwetka wysmukła, lekko pochylona do przodu. Długie, zwisające w kształcie pióropusza ozdobne pióra na ogonie i grzbiecie. Upierzenie popielate, a końcówki skrzydeł czarne. Żuraw spaceruje nad brzegiem jeziora.

Bociany- Zaraz za żurawiami do Polski zaczynają zlatywać bociany, które zimę z reguły spędzają w Afryce, w podróż powrotną wyruszają w pierwszej połowie lutego. Ich powrót trwa około sześciu tygodni. Z reguły boćki wracają do tego samego gniazda – po przylocie zaczynają je remontować i poprawiać. Polsce najwięcej bocianów bytuje na Mazurach, czy na Suwalszczyźnie. Tam jest mnóstwo terenów, na których mogą żerować, a mieszkańcy traktują je bardzo przyjaźnie.


BOCIAN
Opis: Zdjęcie prezentuje bociana. Upierzenie głównie białe, z czarnymi piórami na skrzydłach. Bocian ma długie czerwone nogi oraz długi spiczasto zakończony czerwony dziób. Zdjęcie bociana w locie na tle niebieskiego nieba.

Jerzyki – ptaki te przylatują do Polski na przełomie kwietnia i maja to znak, że już wiosna w pełni. Sylwetka tego ptaka przypomina jaskółkę, ale bliżej mu do kolibra. Dawniej jerzyki gniazdowały w skałach i w lasach.


JERZYK
Opis: Zdjęcie prezentuje ptaka o nazwie jerzyk. Kolor szaroczarny. Na zdjęciu widoczne jego długie , wąskie skrzydła. Ptak siedzi na dłoni człowieka. Tło zielone.

-Bardzo proszę aby dziecko powtórzyło kilka razy nazwy ptaków, starając się je zapamiętać. Proszę też o podzielenie na sylaby ich nazw i głoski w nagłosie i wygłosie (pierwszą i ostatnią: SKOWRONEK, CZAJKA, JASKÓŁKA, ŻURAW, BOCIAN, JEŻYK.

Zachęcamy także, aby zajrzeć do kart pracy oraz utrwalić wiadomości dotyczące ptaków!