„KREATYWNE KOTKI”

„KREATYWNE KOTKI”

W dniach 25.01.2019 – 01.02.2019 w grupie „Kotków” odbył się „Tydzień bez zabawek”.

Tydzień bez zabawek to ciekawy sposób na urozmaicenie zajęć w przedszkolu. Zdecydowana większość maluchów jest przyzwyczajona do korzystania z zabawek na co dzień. W niektórych przypadkach można uznać to nawet za swojego rodzaju uzależnienie, gdyż dzieci nieraz po prostu nie wyobrażają sobie wyjścia, w trakcie którego nie mają możliwości przytulenia ulubionego misia czy zabawy małym samochodem. Taka postawa spotyka się zwykle z aprobatą rodziców, którzy dzięki zabawkom mogą mieć „z głowy” problem z nudzącym się maluchem. Trzeba przyznać, że taka postawa zwykle niekorzystnie wpływa na rozwój i kreatywność dzieci.

Jakie są zalety akcji „tydzień bez zabawek”, którą można zorganizować w każdym przedszkolu?

rozwijanie dziecięcej wyobraźni i kreatywności – brak zabawek w przedszkolu prowokuje maluchy do innego zorganizowania sobie wolnego czasu. Zachęcane do zabaw z wykorzystaniem papieru czy aktywności fizycznej maluchy na pewno szybko zauważą, że istnieją inne formy rozrywki niż zabawa lalkami czy klockami,

pokonanie nudy – jest coraz częściej spotykana u najmłodszych, gdyż dzieci są na co dzień otoczone różnymi zabawkami i nie muszą wykazywać fantazji w organizowaniu swojego czasu,

integracja dzieci i nauka nawiązywania relacji, mniejsza ilość konfliktów pomiędzy dziećmi – zabawy w grupie i inne metody walki z nudą w trakcie przedszkolnego dnia zbliżają do siebie dzieci i sprawiają, że koncentrują się one na nawiązywaniu relacji a nie na przedmiotach, które nieraz są powodem sporu maluchów,

wzmacnianie dziecięcej psychiki – rozpoznawanie własnych słabości i wypracowanie zachowań w nowych sytuacjach,

nauka szacunku dla przedmiotów, w tym dla zabawek,

zwiększenie sprawności manualnych dzieci – w trakcie tygodnia bez zabawek organizowane są różne twórcze zabawy – np. tworzenie konstrukcji z kartonów czy własnoręczne wykonywanie zabawek z materiałów.

Tydzień bez zabawek to nie tylko akcja, która jest korzystna z punktu widzenia dzieci. To dobre rozwiązanie także dla instytucji przedszkola, które powtórzymy w przyszłym roku.

   

 

Opracowanie:

Mirosława Tomczuk

Beata Kowalska