Realizacja Projektu „Mamo, tato, wolę wodę”. Rozdział – Przygody blisko natury.

Realizacja Projektu „Mamo, tato, wolę wodę”. Rozdział – Przygody blisko natury.

W dniu 29.10.2021r. w grupie Słoneczka odbyło się zajęcie na temat: Co lubi woda, a czego nie potrzebuje? Głównym jego celem było budzenie u dzieci zainteresowań zjawiskami przyrodniczymi i chemicznymi oraz kształtowanie zachowań proekologicznych. Przedszkolaki poznały proces rozpuszczania substancji chemicznych w wodzie i wpływ składu surowców na zachowanie różnych substancji w wodzie. Uczyły się sposobów oczyszczania brudnej wody. Wskazywały sposoby oszczędzania czystej wody. Na początku zajęcia nauczycielka powitała dzieci i podała jego cele. Wprowadziła czterolatki w temat przedstawiając na ilustracji zwierzę żyjące w wodzie – wydrę i podając kilka o niej informacji.

Czemu cukier znika w wodzie, jakby stał za tym czarodziej,

a z piaskiem się nic nie dzieje? Wydra Wanda to rozwieje.

Następnie odbył się wybór dzieci do pracy w parach – przedszkolaki wylosowały wizytówki z imionami innych dzieci i zabrały się do wykonania doświadczeń z wodą według obrazkowej instrukcji, którą jeszcze objaśniła pani. Miały do dyspozycji takie substancje jak: olej, cukier, sól, piasek, mydło w płynie. Dzieci z pomocą nauczyciela wlewały wodę do wysokości połowy plastikowych pojemników. Potem dodawały po łyżeczce wybranej substancji. Oleju należało wlać trochę więcej. Później substancję w pojemniku kilkakrotnie zamieszać i chwilę poczekać. Dzieci wspólnie obserwowały, co się stało z każdą z substancji. A oto wnioski z obserwacji.

Substancje, które woda „lubi” tzn., że się w niej rozpuszczają.

Dzieci wskazywały substancje: cukier, sól, mydło.

Substancje, które woda nie „lubi”, nie rozpuszczają się w wodzie.

Dzieci podawały nazwy substancji: piasek, olej.

Nauczycielka powiedziała przedszkolakom, że najbardziej woda nie lubi, kiedy jest brudna czyli zanieczyszczona i wskazała dzieciom, jak można oczyścić wodę. Aby oczyścić wodę wspólnie z nauczycielką dzieci skonstruowały prosty filtr, z dwóch części butelki plastikowej i chusteczek higienicznych. Następnie przelewały przez ten filtr brudną wodę z kawałkami liści. Na filtrze zostały kawałki liści. Wszystkie dzieci zastanawiały się, co zrobić, by nie trzeba było jej filtrować – najlepiej oszczędzać czystą wodę.

Dzieci wspólnie z nauczycielką starały się szukać różnych na to sposobów rozumiejąc, że wszyscy powinni dbać o wodę i ją oszczędzać.

Zajęcie przeprowadzono metodami aktywizującymi: doświadczenia i elementy metody planu daltońskiego. Przedszkolaki aktywnie uczestniczyły w zajęciu więc w podsumowaniu zostały pochwalone za aktywny udział w zajęciach.

Opis zdjęcia

Na zdjęciu dzieci z nauczycielką w sali przedszkolnej. Nauczycielka pokazuje przedszkolakom ilustrację wydry i napis: Projekt „Mamo ,tato, wolę wodę”.

 

Opis zdjęcia

Na zdjęciu grupka dzieci stoi przed nauczycielką, która trzyma małe karteczki.

 

Opis zdjęcia

Przedszkolaki z nauczycielką stoją przy stoliku na którym znajdują się różne substancje, plastikowe pojemniki z łyżeczkami, butelki z wodą, kartka – obrazkowa instrukcja, słoiczek z brudną wodą, przecięta plastikowa butelka i chusteczki higieniczne.

 

 

Opis zdjęcia

Dzieci siedzą w parach przy stolikach. Na pierwszym planie dwóch chłopców: jeden trzyma plastikowy pojemnik ,drugi miesza w nim łyżeczką. Na stoliku stoi butelka wody, w garnku – zabawce piasek, torebka cukru oraz pojemnik z piaskiem i wodą.

 

Opis zdjęcia

Przedszkolaki stoją z nauczycielką przy stoliku. Dziewczynka przelewa brudną wodę ze słoiczka do przeciętej butelki, przez filtr z drugiej części butelki i chusteczek higienicznych.

 

Opis zdjęcia

Dzieci stoją z nauczycielką przy stoliku. Obserwują kawałki liści, które zatrzymały się na wykonanym z plastikowej butelki i higienicznych chusteczek filtrze.