„Skąd się biorą produkty ekologiczne” – sprawozdanie z realizacji programu
Na początku roku szkolnego 2022/2023 dzieci z sześciu grup ( dzieci 5 i 6 letnie ) przystąpiły do udziału w projekcie „Skąd się biorą produkty ekologiczne”.
Na początku wszystkie grupy obejrzały animowany film edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, mówiący o spożywaniu ekologicznych produktów, które mają ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Usłyszały, że „eko” oznacza naturalne, czyli takie, które nie ma żadnych sztucznych, niezdrowych dodatków. Kolejnym etapem było zapoznanie przedszkolaków z piramidą zdrowego żywienia. Dzieci przypomniały sobie co należy robić, aby prowadzić zdrowy styl życia, zrozumiały, że tylko dostarczanie produktów ze wszystkich pięter piramidy gwarantuje im zdrowie. Przez cały czas trwania projektu dzieci systematycznie pogłębiały wiedzę na temat zdrowego żywienia, produktów ekologicznych oraz pracy rolnika w gospodarstwie ekologicznym. Realizując ten projekt podjęły wiele różnych aktywności m.in:
– spotkania z ekspertami
– praca z książką „Skąd się biorą produkty ekologiczne”
– celebrowanie świąt nietypowych (Dzień Jabłka, Marchewki, Dyni, Zdrowego Śniadania, Sportu, Rolnika, Pszczoły)
– zajęcia kulinarne (m.in.: wykonanie soków, zdrowych kanapek, koktajli, sałatek, degustacja miodu, chleba )
– wycieczki w poszukiwaniu produktów oznaczonych certyfikatem eko
– oglądanie prezentacji multimedialnych związanych z tematem
– zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu
Ponadto dzieci dowiedziały się jak powstaje ekologiczny nabiał i jaja bio. Zapoznały się ze sposobem powstawania ekologicznego miodu i jego wartościami odżywczymi. Odbyły się także zajęcia „Od ziarenka do bochenka”- zapoznano się z historią i procesem powstawania chleba-ogólnie pieczywa, mąki a także poznały charakterystykę pracy piekarza. Dowiedziały się gdzie należy szukać produktów ekologicznych. Jesienią poznały róże sposoby przechowywania owoców i warzyw (robienie dżemów, soków, zamrażanie, smoothie itp.) Utrwaliły nawyki higieniczno – zdrowotne. Wykonały wiele prac plastycznych związanych
z tematyka projektu.
Podsumowując ten program edukacyjny uważamy, że wzbudził duże zainteresowanie. Wszystkie grupy, które brały udział w projekcie poprzez zaangażowanie wzbogaciły swoją wiedzę prozdrowotną. Jestem pewna, że dzieci mając do wyboru produkt ekologiczny – będą go częściej wybierały – bo mają już wiedzę, że taki wybór służy nie tylko organizmowi ale także środowisku.
Koordynator projektu: Katarzyna Stefańczyk