ŚNIADANIE MISTRZÓW

Samodzielność wynika z potrzeby niezależnego zdobywania i gromadzenia doświadczeń, sprawdzenia swoich umiejętności w różnych sytuacjach, pokonywania przeszkód. Jest gotowością do podejmowania zadań opartych na osobistej aktywności, a jej źródłem jest wola działania i akceptacja celu. Zanim pojawią się pierwsze małe sukcesy i niezależność, droga do samodzielności może być usłana błędami, próbami, ciągłymi pytaniami. W przedszkolu dzieci uczą się samodzielności podczas wykonywania takich czynności jak ubieranie, rozbieranie, zakładanie butów, sprzątanie zabawek, mycie rąk. Według Planu Daltońskiego to właśnie samodzielność jest jednym z filarów na którym plan ten się opiera.

Samodzielne przygotowanie śniadania przez trzylatka to nie lada wyzwanie, jednak okazało się, że dla naszych Misiów to nie duży problem. Każde z dzieci przyniosło produkty, które najbardziej lubi na kanapce: szynkę, ser, ogórki, dżem, Nutellę, pomidorki. Dzieciaki szybko wzięły się za przygotowywanie pysznych kanapek. Smarowanie plastikowym nożykiem chleba nie sprawiało problemów, jak również nakładanie widelcem wędliny na kanapkę. Przy szykowaniu śniadania dzieci dowiedziały się co to jest Savoir – vivre i jakie są jego podstawowe zasady, utrwalały jak trzeba się zachować przy stole i jakich zwrotów używać. Wszystkie kanapki zostały zjedzone.

Ewa Banaszek

Krystyna Foksowicz