3-LATKI – TYDZIEŃ II

6-9.04.2021r. – TRZYLATKI
Tematyka kompleksowa – WIOSENNE POWROTY

Wtorek 6.04.2021r.
Dzień dobry: Motylki, Skrzaty i Słoneczka!
W tym tygodniu będziemy podziwiać piękno przyrody wiosną.

1. Ćwiczenia oddechowe „Piórka”.
Dziecko otrzymuje sztuczne piórko, kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórko tak, aby poleciało jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu. (Do zabawy można wykorzystać w zastępstwie bańki mydlane.)

2. Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania A. Widzowskiej „Powrót bociana”.
Można obejrzeć ilustrację w książce, s. 56–57.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
– To jest gniazdo bociana.
– Dziadku, tam nikogo nie ma.
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
– I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek.
– Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. – Jerzyki? – zdziwił się chłopiec.
– Przecież jeże nie latają! – Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek.
– Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!

Drogi przedszkolaku odpowiedz na pytania:
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

3. Zabawa ruchowa „Gra w zielone”.
Rodzic pyta dziecko: Grasz w zielone?
Dziecko odpowiada: Gram!
Rodzic: Masz zielone?
Dziecko: Mam!
Wówczas dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym.
(Zabawę powtarzamy kilka razy.)

Przyjemnej zabawy!

Środa 7.04.2021r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka ! Zaczynamy nasze zabawy.

1. Zabawa ćwicząca spostrzeganie – Ence-pence.
Przygotuj mały przedmiot np. guzik, piórko, monetę. To zabawa dziecka z Rodzicem.

Jedna osoba, z rekami schowanymi za plecami, ukrywa mały przedmiot w jednej dłoni. Mówi do drugiej osoby: Ence-pence w której ręce? i pokazuje zaciśnięte pięści.
Druga osoba lekkim klepnięciem wskazuje dłoń, w której jest ukryty przedmiot. Jeśli trafi zamieniają sie rolami, a jeśli nie – zgaduje ponownie.

2. Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny?
Potrzebne: farby: żółta, czerwona, niebieska i sylweta krokusa wycięta z kartonu.

Połącz trochę farby czerwonej i niebieskiej, wymieszaj i zobacz, jaki kolor powstanie?

O! Tak, to kolor fioletowy. Pomaluj nim krokusa.

Teraz zmieszaj farbę żółtą i niebieską. Masz już wiosenny- zielony kolor?

Możesz pomalować łodygę i liście tego wiosennego kwiatka.

Bardzo ładnie.

3. Zabawa słowami Dokończ słowo.

Rodzic mówi z rytmicznym podziałem na sylaby wyrazy związane z wiosną
np. wio-sna, kro-ku-sy, bo- cian, ża-ba itp.
Dziecko wypowiada całe słowo.

Dziękuję.

Czwartek 08.04.2021 r.

Dzień dobry Motylki, Skrzaty i Słoneczka!
Dziś będziemy potrzebować: wykałaczkę do szaszłyków, trzy płatki kosmetyczne, czerwony papier, włóczkę koloru czerwonego, klej i nożyczki.

I. Na początek proponuję zabawę ruchową – Przylot bocianów.
Opis: Dziecko biega po sali i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecącego bociana. Na hasło rodzica Gniazdo – ląduje składając skrzydła blisko ciała i staje na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocąc z radości.

II. Praca plastyczna „Pan bocian”. Rozwijanie sprawności rąk.
Bociana wykonamy w następujący sposób:
Do wykałaczki doklejamy pierwszy biały płatek kosmetyczny, który będzie głową bociana. Następnie robimy mały odstęp na wykałaczce i przyklejamy drugi biały płatek, to będzie tułów. Natomiast dół wykałaczki obwijamy czerwoną włóczką, to będzie nam służyło jako nogi bociana. Trzeci płatek kosmetyczny malujemy czarną farbą lub czarnym flamastrem. Potem przecinamy go na połowę i przyklejamy z boku tułowia, jako skrzydło bociana. Na płatku pierwszym (czyli głowie) dorysowujemy oko oraz wycinamy mały czerwony trójkąt i przyklejamy go jako dziób ptaka. W ten oto sposób powstanie nam Pan bocian, którego możemy wstawić na przykład do doniczki z kwiatkiem.

Piątek 9.04.2021r.

Dzień dobry: Motylki, Skrzaty i Słoneczka! Zapraszamy do zabaw.

1. Ćwiczenie ortofoniczne „Głosy ptaków”.
Rodzic naśladuje głosy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno.
Dziecko powtarza.

2. Poproś rodzica o przeczytanie wiersza B. Szelągowskiej „Wiosenne powroty”.
Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.

Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.

Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.

Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.

A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.

Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.

Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!

W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

• Drogi przedszkolaku odpowiedz na pytania:
− Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
− Gdzie znajduje się dom bociana?
− Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
− Co robi z jajkami kukułka?
− Jak się nazywają dzieci ptaków?

3. Zabawa ruchowa „Powrót ptaków”.
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju.
Kiedy rodzic powie: Ptaki wracają!, dziecko naśladuje lot ptaków i leci do rodzica.
Miłej zabawy!