ZABAWY LOGOPEDYCZNE

Ćwiczenia usprawniające wargi:
Balonik – nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które ,,pękają” przekłute palcami).
Niejadek – usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
Zmęczony konik – parskanie wargami.
Podwieczorek pieska – chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, itp.
Kto silniejszy? – napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga – dajmy dziecku szansę wygrania zawodów.
Rybka – powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby ,,zamknięte”.
Świnka – wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
Wąsy – wysuwanie warg jak przy wymawianiu ,,u”, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
Drzwi do domu – buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż, jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
Straż pożarna , pogotowie, policja – wyraźne wymawianie samogłosek w parach np. eo eo…….., iu iu…….., ao ao…… itd.
Pojazdy – naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motora, helikoptera.

Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja)
Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je ,,zaczarowanym miejscem”, (,,parkingiem”, ,,sufitem”), w którym język (,,krasnoludek”, ,,samochód”) powinien przebywać. Ćwiczenie to wykonujemy przy szeroko otwartej buzi oraz całkowicie zamkniętej.
Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, odklejanie z podniebienia kawałka przyklejonej chrupki. Buzia szeroko otwarta.
Konik jedzie na przejażdżkę – naśladowanie konika, stukając czubkiem języka o bodniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.
Karuzela * – język kręci się w koło. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w pawą, raz w lewą stronę.
Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż, jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej, raz z lewej strony.
Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
Żyrafa* – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wycziągnąć język do góry, najdalej, jak potrafisz.
Słoń* – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe, czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

Ćwiczenia żuchwy
Zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
Grzebień – wysuwanie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
Krowa – naśladowanie przeżuwania.
Guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie.
*Ćwiczeń oznaczonych gwiazdką nie wykonujemy z dziećmi, u których występuje seplenienie międzyzębowe (język wchodzi między zęby przy wymowie).

Opracowała
logopeda Grażyna Lisowska