Oferta programowa

Przedszkole dostarcza dziecku więcej bodźców stymulujących do rozwoju. W przedszkolu uczy się zasad i reguł funkcjonowania w grupie z rówieśnikami, nabywa umiejętności społeczne, negocjacyjne, rozwiązywania konfliktów. Ćwiczy różne postawy w grupie jak i różne sposoby nawiązywania kontaktów. W grupie rówieśników szybciej staje się samodzielne. Ponadto prowadzone w przedszkolu zajęcia dydaktyczne mają na celu przygotowanie dziecka do wyzwań stawianych przed dziećmi przez szkolę, np.: rozwijanie i ćwiczenie ręki przygotowując dziecko do pisania, ćwiczenie pamięci, rozwijanie koordynacji psychoruchowej, itp. dlatego warto dziecko posłać do przedszkola i być przekonanym, że jako dobry rodzic dba się o rozwój dziecka.

GŁÓWNE KIERUNKI PRACY  NA ROK SZKOLNY 2024/2025
I. Podnoszenie jakości edukacji w ramach realizacji podstawy programowej, poszerzanie jej treści i wdrażanie nowatorskich rozwiązań
1. Realizacja projektu adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych „Zabawy z misiem”.
2. Kontynuacja innowacji programowo – organizacyjnej – „Bawimy się w czytanie”- czytanie metodą symultaniczno-sekwencyjną.
3. Kontynuacja innowacji programowo – organizacyjnej – „Kółko sportowe”
4. Włączenie do praktyki pedagogicznej metody aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss.
5. Zwiększenie skuteczności rozumienia pojęć matematycznych poprzez stosowanie metody czynnościowego nauczania matematyki.
6. Wspieranie samodzielności i kreatywności dzieci poprzez wykorzystanie nietypowych przyborów do aktywności ruchowej i zestawów ćwiczeń np. gazety i papier, plastikowe butelki, itp.
7. Realizacja programu kółka kulinarnego „Mali kucharze”
8. Organizacja kącika badawczego i systematyczne wykorzystywanie do zabaw badawczych i eksperymentów.
9. Systematyczne organizowanie zabaw i aktywności twórczych oraz logicznego myślenia – wykorzystanie metod i technik aktywizujących.

II. Działania profilaktyczno-wychowawcze – wspieranie dobrostanu dzieci, rozwijanie u wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, edukacja włączająca
1. Zabawy i aktywności – budowanie relacji z samym sobą – świadomość jaki jestem, co lubię a czego nie lubię, co potrafię a czego nie potrafię, poczucie własnej wartości np: zabawa „Lubię… nie lubię…, nie wiem…,” …
2. Nauka autoprezentacji – „Mam na imię…, jestem …, potrafię …, nie potrafię … lubię … nie lubię …, chciałbym …”
3. Zabawy i aktywności dotyczące świadomości swoich emocji, przyczyn powstawania emocji, zachowania wywołanego emocjami i panowania nad tym zachowaniem np.: dokończenie zdania o emocjach, „Termometr” i inne
4. Budowanie poczucia wartości dziecka poprzez wzmocnienia, dostrzeganie mocnych stron oraz akceptację słabych stron i indywidualności każdego dziecka np: zabawa „Słoneczna ławeczka”, Komplementy”,…
5. Kształtowanie samodzielności społecznej poprzez naukę nawiązywania kontaktów, proszenia o pomoc, prowadzenia dialogów np. z wykorzystaniem techniki aktywizującej „Symulacje”.
6. Wprowadzenie zabaw i działań pozwalających na samoocenę, kształtowanie umiejętności przyznawania się do błędu.
7. „Dzień Kolorowej Skarpetki” – aktywności i zabawy, rozmowy przybliżające trudności osób z Zespołem Downa.
8. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w przedszkolu – aktywności i zabawy, rozmowy przybliżające trudności osób z niepełnosprawnością.
9. Kształtowanie odporności emocjonalnej – konstruowanie gier i ich wykorzystanie.
10. Bajkoterapia – budowanie poczucia własnej wartości, radzenie sobie z emocjami i problemami, niwelowanie zachowań trudnych, a także dostrzeganie potrzeb innych i różnorodności ludzi.
Przykładowe bajki: „Szary ptaszek”, „Przygoda ołówka”, „Tajemnica tatusiowej szuflady”, „Bajka o białym kotku, który był cały czarny”, „Jeżyk”, „Smutny pajacyk”.
11. Wprowadzenie systemów motywacyjnych wzmacniających poczucie wartości.
12. Bajki relaksacyjne i masażyki.
13. Opracowanie „Kodeksu złości” – propozycje jak w akceptowany sposób odreagować złość i pokonywać takie emocje.
14. Kącik wyciszenia emocji – chwila wyciszenia i pokojowego negocjowania z kolegą rozwiązania konfliktu.
15. Budowanie wrażliwości dzieci na emocje i potrzeby innych z wykorzystaniem tekstów literackich.
16. Zabawy integracyjne np. „Witam wszystkich, którzy…”, „Mało nas” i inne.
17. Kształtowanie pozytywnych relacji z innymi poprzez naukę asertywności, wyrażania własnego zdania bez naruszania praw innych, przestrzeganie praw dziecka.

III. Promocja zdrowia, aktywności fizycznej oraz edukacja dla bezpieczeństwa
1. Edukacja wielokulturowa – realizacja tematów:
• Polska – nasza ojczyzna, miejsce w Europie
• Europa – wybrane kraje – np. Ukraina:
– obiekty, kultura, – mapa i położenie Polski i danego kraju,
– symbole narodowe,
– język, podstawowe zwroty,
– zwyczaje, zabawy polskie i danego kraju,
– bajki polskie i danego kraju,
– potrawy polskie i danego kraju,
– muzyka, tańce polskie i danego kraju,
2. Higiena i profilaktyka zakażeń
Temat kompleksowy w zakresie codziennej higieny obejmujący:
• Tworzenie nawyku poprawnego mycia rąk
• Tworzenie nawyku poprawnego mycia zębów,
• Wskazanie potrzeby i sposobu dystansu społecznego oraz izolowania się w przypadku jakichkolwiek infekcji
• Tworzenie nawyku mycia się i dbania o włosy
• Wskazanie zasadności szczepień ochronnych
3. Zdrowe żywienie
• Poznanie zasad racjonalnego żywienia w temacie kompleksowym
• Produkty zalecane i nie wskazane w zdrowym żywieniu
• Samodzielne komponowanie kanapek
• Robienie surówek, przetworów itp.
• Hodowla ziół w ogrodzie i ich wykorzystanie
• Spotkanie z dietetykiem
• Zajęcia kulinarne – kółko „Mali kucharze”
4. Realizacja obowiązkowych form aktywności ruchowej
• Ćwiczenia poranne we wszystkich oddziałach
• Zestaw zabaw ruchowych jako zajęcie dydaktyczne
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych jako zajęcie dydaktyczne
• Pobyt w ogrodzie lub/i spacer
• Zabawy ruchowe w ciągu dnia
5. Realizacja zestawu zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych z nietypowymi przyborami np. gazety, plastikowe butelki.
6. Realizacja zestawu zabaw terenowych w ogrodzie.
7. Zabawy na śniegu, bezpieczne zajęcia z sankami – w miarę sprzyjającej aury.
8. Zorganizowanie ścieżki zdrowia, gier typu „Klasy” i wykorzystywanie jej podczas pobytu w ogrodzie i zajęć terenowych
9. Wycieczka na stadion, do hali sportowej lub na boisko sportowe, „Orlik”:
• wywiad m. in. na temat przeznaczenia i oferty dla dzieci
• krótkie zajęcia sportowe
10. Udział w Spartakiadzie Przedszkolaka i Turnieju Piłki Nożnej
11. Edukacja dla bezpieczeństwa -cykl zajęć – zapoznanie z zasadami bezpiecznego zachowania w tematach kompleksowych, projektach i innych sytuacjach edukacyjnych – dokumentowanie działań w planach pracy lub dziennikach zajęć przedszkola:
• sztućce, przybory,
• maszyny rolnicze
• miejsce budowy, remontu
• bezpieczne zabawy w sali i ogrodzie – korzystanie z urządzeń
• prąd
• zapałki, ogień
• zasady zachowania na ulicy, przejście na drugą stronę
• naturalne zbiorniki wodne, kąpiele
• zamarznięte zbiorniki
• nieznane rośliny
• nieznane zwierzęta
• nieznane przedmioty
• lekarstwa
• środki chemiczne
12. Współpraca z instytucjami, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa: policją, strażą pożarną, służbą zdrowia.
13. Nauka podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy
• Spotkanie dzieci z ratownikiem medycznym oraz zajęcia praktyczne w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
14. Próbna akcja ewakuacyjna
15. Cykl zajęć: „Bezpieczni na drodze”, w tym m.in.:
• Wykorzystanie treści literackich
• Aktywności twórcze
• Nauka przechodzenia przez jezdnię
• Spotkanie z policjantem
• Wycieczka do „Miasteczka ruchu drogowego”, praktyczne zajęcia w „Miasteczku”
• Uzyskanie sprawności – „Uczestnik ruchu drogowego”.

IV. Edukacja obywatelska, prospołeczna i patriotyczna
1. Moja rodzina, moja tożsamość i korzenie
• Struktura rodziny i drzewo genealogiczne
◦ Imiona i nazwiska – pochodzenie nazwiska: od zawodu, od cech, kolorów – np. Piekarski, Mędrzak, Biały
◦ Konstruowanie zabawek i poznanie zabaw z przeszłości z wykorzystaniem naturalnych przedmiotów np. lalki z chusteczek, instrumenty z opakowań, gra zręcznościowa „kubek i guzik” , bąk, „wyścigi w kapsle”…
◦ Zgromadzenie eksponatów i zdjęć dotyczących przeszłości – zabawki,urządzenia i sprzęt domowy – wystawa w holu przedszkola
◦ Piosenki i rymowanki dla dzieci z przeszłości – poznanie wybranych i nauka np. „Kółko graniaste”, „Mam chusteczkę haftowaną”, …
◦ Wycieczka do Chaty Tatarskiej w Radomsku– dawny dom i otoczenie
◦ Wypiekanie i degustacja domowego chleba
◦ Domowe przetwory – suszenie owoców, kiszenie ogórków, kapusty…
2. Moja miejscowość i region:
• Nazwa, herb – pochodzenie nazwy, lokalizacja na mapie Polski
• Domy dawniej i dziś, poznanie pojęcia „zabytek”
• Nazwy ważnych i pobliskich ulic (pochodzenie nazw)
• Ważne obiekty
• Pomniki – poznanie postaci i zdarzeń, które zostały w ten sposób upamiętnione
• Wycieczka do Muzeum Regionalnego w Radomsku, zwiedzanie wystawy stałej dotyczącej historii naszego regionu
• Realizacja cyklu – „Legendy o Radomsku”:
– spotkania z bibliotekarzem, cykliczne czytanie dzieciom legend o naszym mieście
– przygotowywanie przez dzieci prac plastycznych zainspirowanych słuchanymi tekstami – podczas trwania całego cyklu
– zorganizowanie wystawy prac dzieci w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Radomsku,
– przygotowanie i wystawienie w Bibliotece inscenizacji wybranej legendy o Radomsku przez jedną z grup, zaproszenie zaprzyjaźnionych przedszkoli
• Kultywowanie regionalnych tradycji, takich jak: Andrzejki, choinka, Marzanna, gaik,
◦ Radomszczański piknik – festyn rodzinny potrawy oraz zabawy regionalne, udział Kapeli Radomszczańskiej
3. Polska moja ojczyzna
• Stolica, symbole narodowe
• Legendy o początkach państwa
• Największa rzeka, morze, największe miasta
• Regiony
• Kultura, tradycje – taniec, potrawy, …
• Systematyczne wprowadzanie i wyjaśnianie przysłów polskich jako elementu kultury oraz w celu wspierania procesu wychowawczego np. „Co dwie głowy, to nie jedna” (współpraca), „Bez pracy nie ma kołaczy” (wartość pracy), „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje” (zgodna współpraca), itd.
• Polska w Europie, mapa, symbole Unii Europejskiej
4. Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich poprzez:
• Wyjaśnienie dzieciom ich praw i obowiązków w przedszkolu
• Nauka współpracy podczas wykonywania zadań w parach
• Doświadczanie współpracy podczas wykonywania zadań w małych 3-4 osobowych zespołach
• Urządzenie kącika wyciszenia emocji do indywidualnych przemyśleń oraz do negocjowania w konflikcie.
• Pełnienie ról – wprowadzenie dyżurów:
• Okolicznościowych
• Jednodniowych
• Tygodniowych
• Ustalenie „Kodeksu przedszkolaka” – normy zbudowane w oparciu o poznane wartości takie jak: prawda, przyjaźń, szacunek, współdziałanie, odpowiedzialność, tolerancja, zdrowie, przyroda, ojczyzna
5. Włączenie dzieci do akcji społecznych i obywatelskich – wyjaśnienie dzieciom znaczenia aktywności społecznej i niepozostawania biernym np.
• „Szlachetna paczka”
• „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”
• Zbiórka na rzecz Schroniska dla Zwierząt
• Zbiórka na rzecz zwierząt z RTOnZ
• „Góra Grosza”
6. Włączenie dzieci do akcji środowiskowych i proekologicznych :
• Strażnicy Lasów
• Sprzątanie Świata
• Dzień Ziemi
• Zbiórka kasztanów, żołędzi dla leśnych zwierząt
• Segregacja odpadów, w szczególności szkodliwych dla środowiska, jak baterie, elektrośmieci.

V. Wspieranie rozwoju mowy komunikatywnej
1. Zabawy wspierające poprawność artykulacyjną – słuchowe, oddechowe, fonacyjne i dźwiękonaśladowcze.
2. Planowanie i realizacja ćwiczeń ortofonicznych jako zajęcia dydaktycznego.
3. Opracowanie rozkładu ćwiczeń gramatycznych na rok szkolny dla poszczególnych grup wiekowych.
4. Realizacja ćwiczeń i zabaw gramatycznych w zajęciach i innych sytuacjach wg opracowanego rozkładu.
5. Wzbogacanie słownictwa poprzez zajęcia i zabawy dydaktyczne – tworzenie graficznego słownika nowych słów (tablica).
6. Układanie opowiadań przez dzieci do kolekcji obrazków i historyjek obrazkowych.
7. Układanie opowiadań twórczych z wykorzystaniem technik i metod takich jak np. pałeczka opowiadacza, opowiadanie z kubka, …
8. Opracowanie zestawu ćwiczeń usprawniających aparat mowy – dla wszystkich grup.
9. Profilaktyka wad wymowy i wspieranie mowy komunikatywnej – zajęcia profilaktyczne prowadzone przez logopedę

VI. Doradztwo zawodowe
1. Poznanie zawodów w toku realizacji tematów kompleksowych/projektów np.
– Dzieci młodsze: kucharz, lekarz, listonosz, sprzedawca,
– Dzieci 5l: stomatolog, krawiec, kierowca, fryzjer, murarz,
– Dzieci 6l: górnik, rolnik.
2. Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do grup przedszkolnych – zaproszenie ich do przedszkola w charakterze ekspertów.
3. Poznanie instytucji użyteczności społecznej oraz ludzi pracujących w tych instytucjach poprzez tematy kompleksowe (projekty edukacyjne) np.
– Dzieci młodsze: sklep,
– Dzieci 5l: kino, teatr, przychodnia, pogotowie ratunkowe, apteka,
– Dzieci 6l: szpital, straż pożarna, poczta, szkoła.
4. Poznanie cyklu produkcyjnego wybranych produktów i zawodów z tym związanych np.
– Dzieci 5l: cukier, pieczywo,
– Dzieci 6l: dom, książka, nabiał
5. Organizowanie zabaw tematycznych odpowiednio do poznawanych zawodów i instytucji – gromadzenie akcesoriów we współpracy z instytucjami i rodzicami.