Oferta programowa
Przedszkole dostarcza dziecku więcej bodźców stymulujących do rozwoju. W przedszkolu uczy się zasad i reguł funkcjonowania w grupie z rówieśnikami, nabywa umiejętności społeczne, negocjacyjne, rozwiązywania konfliktów. Ćwiczy różne postawy w grupie jak i różne sposoby nawiązywania kontaktów. W grupie rówieśników szybciej staje się samodzielne. Ponadto prowadzone w przedszkolu zajęcia dydaktyczne mają na celu przygotowanie dziecka do wyzwań stawianych przed dziećmi przez szkolę, np.: rozwijanie i ćwiczenie ręki przygotowując dziecko do pisania, ćwiczenie pamięci, rozwijanie koordynacji psychoruchowej, itp. dlatego warto dziecko posłać do przedszkola i być przekonanym, że jako dobry rodzic dba się o rozwój dziecka.
GŁÓWNE KIERUNKI PRACY NA ROK SZKOLNY 2025/2026
Rozwijanie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości dziecka z wykorzystaniem aktywnych metod pracy, w tym Metoda Planu Daltońskiego
1. Realizacja programów wychowania przedszkolnego poprzez interdyscyplinarne planowanie – cele operacyjne zajęć i innych form ze wszystkich działów przyjętego programu
2. .Planowanie i realizacja programu wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem metody Planu Daltońskiego.
3. Wdrożenie codziennych działań opartych na metodzie Planu Daltońskiego – umieszczenie w ramowym rozkładzie dnia i realizacja – dokumentowanie tematów aktywności poznawczej w dzienniku – wykorzystanie ww. programu do planowania.
4. Realizacja min. raz w tygodniu wielozmysłowych obserwacji przyrodniczych i środowiskowych i dokumentowanie w dzienniku.
5. Urządzenie w sali kącika badawczego do realizacji zabaw badawczych i eksperymentów, wykorzystywanie podczas zajęć.
6. Opracowanie i zgromadzenie katalogu projektów i/lub bloków tematycznych do realizacji w roku szkolnym w poszczególnych oddziałach jako wsparcie dzieci w rozwijaniu ich aktywności poznawczej i pomoc w rozumieniu otaczającego świata
7. Wdrożenie metody projektu jako aktywnego sposobu poznawania otaczającej rzeczywistości
8. Wprowadzenie tablicy sprawności – planowane do uzyskania umiejętności dzieci na dany miesiąc (np. samodzielność i kompetencje społeczne) – ocena i zaznaczanie przez dzieci faktu zdobycia danej sprawności – budowanie poczucia sprawczości.
9. Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego i kształtowanie umiejętności przewidywania i podejmowania decyzji poprzez systematyczne wykorzystywanie historyjek obrazkowych oraz wymyślanie zakończeń do rozpoczętego opowiadania, ustalanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
10. Rozwijanie umiejętności przewidywania i planowania poprzez zastosowanie metod aktywizujących np. Plan Daltoński
11. Rozwijanie kreatywności dzieci poprzez stosowanie metod i technik twórczego myślenia np lista atrybutów, itp.
12. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów poprzez stosowanie aktywności takich jak np. sudoku, elementy kodowania, piktogramy, zagadki, kody matematyczne, inne.
13. Zwiększenie skuteczności rozumienia pojęć matematycznych poprzez stosowanie metody czynnościowego nauczania matematyki.
14. Wspieranie samodzielności i kreatywności dzieci poprzez wykorzystanie nietypowych przyborów do aktywności ruchowej i zestawów ćwiczeń np. gazety i papier, plastikowe butelki, itp.
15. Urządzenie kreatywnych kącików jako elementu rozbudzania pomysłowości, kreatywności i samodzielności dzieci np. papierowy świat, pasmanteria, drewienkowo, garderoba, …
Podnoszenie jakości edukacji w ramach realizacji podstawy programowej
Edukacja społeczna, patriotyczna i obywatelska
I. Realizacja programu adaptacyjnego „Wesołe Przedszkole” dla dzieci 3-letnich.
II. Realizacja tematu/projektu „Moja rodzina, moja tożsamość i korzenie”
1. Struktura rodziny i drzewo genealogiczne
2. Imiona i nazwiska – pochodzenie nazwiska: od zawodu, od cech np. czarny, od kolorów – Biały
3. Konstruowanie zabawek i poznanie zabaw z przeszłości z wykorzystaniem naturalnych przedmiotów np. lalki z chusteczek, instrumenty z opakowań, gra zręcznościowa „kubek i guzik” , bąk, „wyścigi w kapsle”…
4. Zgromadzenie eksponatów i zdjęć dotyczących przeszłości – zabawki, urządzenie i sprzęt domowy, pomoce dydaktyczne, inne – wystawa
5. Piosenki i rymowanki dla dzieci z przeszłości – poznanie wybranych i nauka np. Kółko graniaste, Mam chusteczkę haftowaną, ….
6. Wycieczka do skansenu (np. Chaty Tatarskiej) – dawny dom i otoczenie
7. Wypiekanie i degustacja domowego chleba, domowe przetwory – suszenie owoców i ziół,
kiszenie ogórków, kapusty…
III. Realizacja tematu lub projektu „Moja miejscowość”
1. Nazwa miejscowości, herb – pochodzenie nazwy, lokalizacja na mapie Polski.
2. Domy dawniej i dziś, poznanie pojęcia zabytek.
3. Nazwy ważnych i pobliskich ulic (pochodzenie tych nazw).
4. Obiekty geograficzne i przyrodnicze (rzeka, jezioro, góra, przyroda).
5. Ważne obiekty miejscowości.
6. Pomniki – poznanie postaci i zdarzeń, które zostały w ten sposób upamiętnione.
IV. Realizacja tematu lub projektu „Mój region”
1. Nazwa regionu, położenie na mapie Polski.
2. Stolica i ważne miasta regionu.
3. Tradycje regionu: gwara, tańce i muzyka, zwyczaje, strój regionalny – spotkanie z regionalistą/wycieczka do Muzeum Regionalnego, spotkanie z etnografem/pracownikiem muzeum.
4. Kultywowanie regionalnych tradycji np. Andrzejki, Marzanna, Gaik, poznawanie potraw regionalnych.
V. Realizacja tematu lub projektu „Polska moja ojczyzna”
1. Stolica, symbole narodowe
2. Legendy o początkach państwa
VI. Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich poprzez:
1. Wyjaśnienie dzieciom ich praw i obowiązków w przedszkolu
2. Nauka współpracy podczas wykonywania zadań w parach – 3-4 l
3. Doświadczanie współpracy podczas wykonywania zadań w małych 3-4 osobowych zespołach – 5-6 l
4. Wprowadzenie zasady negocjowania jako podstawy rozwiązywania konfliktów.
5. Urządzenie kącika emocji do indywidualnych przemyśleń oraz do negocjowania w konflikcie.
6. Pełnienie ról – wprowadzenie dyżurów:
• Okolicznościowych
• Jednodniowych
• Tygodniowych
7. Ustalenie kodeksu przedszkolaka – normy zbudowane w oparciu
o poznane wartości takie jak: prawda, przyjaźń, szacunek, współdziałanie, odpowiedzialność, tolerancja, zdrowie, przyroda, ojczyzna
VII. Włączenie dzieci do akcji społecznych i obywatelskich – wyjaśnienie dzieciom znaczenia aktywności społecznej i niepozostawania obojętnym np.
• „WOŚP”
• Wigilia/ Śniadanie Wielkanocne dla samotnych
• Zbiórka na rzecz zwierząt ze Schroniska dla Zwierząt w Radomsku i RTOnZ
VIII. „Podaruj książeczkę”- zbiórka używanych książek dla dzieci z domu dziecka – akcja charytatywna z okazji Świąt Bożego Narodzenia. (NPRCz)
IX. Włączenie dzieci do akcji środowiskowych i proekologicznych np.
• Sprzątanie Świata
• Dzień Ziemi
Podnoszenie jakości edukacji – poszerzanie treści podstawy programowej i rozwijanie aktywności poznawczej . Realizacja projektów stworzonych i zgromadzonych w bazie przez zespoły nauczycieli
1. Organizacja kącika badawczego i systematyczne wykorzystywanie do zabaw badawczych i eksperymentów.
2. Cykl zajęć prowadzonych metodą projektu, zapoznających dzieci z historią książki, procesem jej powstawania oraz rolą książki: (NPRCz)
-Jak powstaje książka?
– Jak wyglądała pierwsza książka?
– Czym się rożni biblioteka od księgarni?
– Po co nam książki?
3. Realizacja tematów/ projektów stworzonych i zgromadzonych uprzednio w bazie projektów np.
– „Wynalazki, które zmieniły świat” obejmującego np.
• Koło
• Pieniądz
• Pismo
• Telefon
• Lampa
– „Skarby Ziemi” – tu m. in. skały, minerały, metale, …
– „ Jak powstaje, skąd się bierze?” np. chleb, ubranie,…
– „ Pogoda i zjawiska atmosferyczne”, w tym organizacja i wykorzystanie obserwatorium meteorologicznego
– „Ciekawe zawody” np. architekt krajobrazu, projektant mody, pisarz, ilustrator książek, archeolog, aktor, choreograf, charakteryzator,
Podnoszenie jakości edukacji. Poszerzanie katalogu stosowanych form i metod,
w tym nowatorskich i aktywizujących
1. Poznanie i wdrożenie do codziennej praktyki pedagogicznej założeń Planu Daltońskiego przez nowych nauczycieli
2. Stosowanie w codziennej pracy z dziećmi założeń Planu Daltońskiego
3. Poszerzenie katalogu stosowanych technik teatralnych o np. żywe obrazy, teatr cieni, teatr pudełkowy, teatr obrazów, teatr paluszkowy.
Działania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola. Profilaktyka przemocy rówieśniczej – wspieranie dzieci w budowaniu samooceny i kształtowanie relacji społecznych
1. Realizacja programu adaptacyjnego „Wesołe Przedszkole” dla najmłodszych przedszkolaków.
2. Przygotowanie, zatwierdzenie i realizacja innowacji
3. Zabawy i aktywności – budowanie relacji z samym sobą – świadomość jaki jestem, co lubię a czego nie lubię, co potrafię a czego nie potrafię, poczucie własnej wartości np. zabawa „Lubię, nie lubię, nie wiem,”
4. Zabawy i aktywności dotyczące świadomości swoich emocji, przyczyn powstawania emocji, zachowania wywołanego emocjami i panowania nad tym zachowaniem np.: Dokończenie zdania o emocjach, Termometr…
5. Ustalenie czym jest ocenianie kształtujące i wdrożenie tej zasady w codziennej pracy tj. uwzględnianie różnic pomiędzy dziećmi, koncentrowanie się nie na ich porównywaniu, ale na docenieniu tego, co każde dziecko umie, jaki jest indywidualny przyrost kompetencji.
6. Budowanie poczucia wartości dz. poprzez wzmocnienia, dostrzeganie mocnych stron oraz akceptację słabych stron i indywidualności każdego dziecka ,np. zabawa „Słoneczna ławeczka”, Komplementy”,…
7. Wprowadzenie „Tablicy umiejętności” (umiejętności dotyczące m. in. samodzielności i kompetencji społecznych) – zaznaczanie przez dzieci nabytych umiejętności i budowanie poczucia własnej wartości
8. Kształtowanie samodzielności społecznej poprzez naukę nawiązywania kontaktów, proszenia o pomoc, prowadzenia dialogów np. z wykorzystaniem metod i technik aktywizujących
9. Bajkoterapia – budowanie poczucia własnej wartości i panowanie nad emocjami, a także dostrzeganie potrzeb innych i różnorodności ludzi np.:
• Szary ptaszek
• Przygoda ołówka
• Tajemnica tatusiowej szuflady
• Bajka o Białym kotku, który był cały czarny
• Jeżyk – odrzucenie przez kolegów
• Smutny pajacyk – nieśmiałość, trudności w nawiązywaniu kontaktów
10. Realizacja cyklu zajęć w zakresie inteligencji emocjonalnej – projekt „Czuciaki z Krainy Emocji”
11. Realizacja programu „Przyjaciele Zippiego” promującego zdrowie psychiczne dzieci grupy 5- i 6-letnie
12. Opracowanie kodeksu złości – propozycje jak w akceptowany sposób odreagować złość i pokonywać takie emocje
13. Kącik emocji – miejsce w sali na chwila wyciszenia i pokojowego negocjowania z kolegą rozwiązania konfliktu
14. Budowanie wrażliwości dzieci na emocje i potrzeby innych z wykorzystaniem tekstów literackich
15. Wyjaśnienie dzieciom istoty różnorodności ludzi, akceptacji, tolerancji oraz praw i obowiązków np. poprzez temat/projekt „Dzieci świata” lub „Tacy sami a inni” lub inny temat
16. Zabawy integracyjne np. „Witam wszystkich, którzy…”, „Mało nas”, „List gończy” i inne.
17. Nauka współpracy w parach i zespołach 3 – osobowych
18. Nauka grupowego podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów np. metoda wspólnego rysowania, Burza mózgów, piramida priorytetów (zespól 2-3 osobowy)
19. Kształtowanie pozytywnych relacji z innymi poprzez naukę asertywności, wyrażania własnego zdania bez naruszania praw innych
Działania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola
Promocja zdrowego trybu życia oraz edukacja dla bezpieczeństwa
I. Higiena i profilaktyka zakażeń
Temat kompleksowy/projekt w zakresie codziennej higieny obejmujący:
• Tworzenie nawyku poprawnego mycia rąk
• Tworzenie nawyku poprawnego mycia zębów
• Wskazanie potrzeby i sposobu dystansu społecznego oraz izolowania się w przypadku jakichkolwiek infekcji
• Tworzenie nawyku mycia się i dbania o włosy
Wskazanie zasadności szczepień ochronnych
II. Instytucje służby zdrowia – temat/projekt „Kto dba o nasze zdrowie”
III. Zdrowe żywienie
1. Poznanie zasad racjonalnego żywienia w temacie kompleksowym
• Produkty zalecane i nie wskazane w zdrowym żywieniu
• Samodzielne komponowanie kanapek
• Robienie surówek, suszenie owoców, itp.
2. Hodowla ziół w ogrodzie i ich wykorzystanie – (projekt „Mali Ogrodnicy” związany ze stworzonymi ogródkami edukacyjno-sensorycznymi).
3. Zajęcia kulinarne dodatkowe kółko „Mali Kucharze”
IV. Realizacja obowiązkowych form aktywności ruchowej
1. Ćwiczenia poranne we wszystkich oddziałach
2. Zestaw zabaw ruchowych jako zajęcie dydaktyczne
3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych jako zajęcie dydaktyczne
4. Pobyt w ogrodzie lub/i spacer
5. Zabawy ruchowe w ciągu dnia
V. Realizacja zestawu zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych z nietypowymi przyborami np. gazety, plastikowe butelki
VI. Realizacja zestawu ćwiczeń gimnastycznych metodami twórczymi Orffa, Labana, Kniessów
VII. Realizacja zestawu zabaw terenowych w ogrodzie
VIII. Zabawy na śniegu, bezpieczne zajęcia z sankami, ślizgami
IX. 1. Prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania sportowe – „Mali sportowcy” – kółko sportowe dla 5-i 6-latków,
2. Przygotowanie dzieci i udział w Spartakiadzie Przedszkolaka oraz turnieju piłki nożnej z RAP
X. Zorganizowanie festynu rodzinnego: „Na sportowo z rodziną”
XI. Zorganizowanie ścieżki zdrowia, zabaw podwórkowych i wykorzystywanie podczas pobytu w ogrodzie i zajęć terenowych
XII. Wycieczka na stadion, do hali sportowej lub na kort tenisowy, boisko sportowe, „Orlik”:
• wywiad m. in. na temat przeznaczenia i oferty dla dzieci
• krótkie zajęcia sportowe
XIII. Bezpieczeństwo:
1. Edukacja dla bezpieczeństwa – zapoznanie z zasadami bezpiecznego zachowania w tematach kompleksowych, projektach i innych sytuacjach edukacyjnych – dokumentowanie działań w planach pracy lub dziennikach zajęć przedszkola:
• sztućce, przybory,
• maszyny rolnicze
• miejsce budowy, remontu
• bezpieczne zabawy w sali i ogrodzie – korzystanie z urządzeń
• prąd
• zapałki, ogień
• zasady zachowania na ulicy, przejście na drugą stronę
• naturalne zbiorniki wodne, kąpiele
• zamarznięte zbiorniki
• nieznane rośliny
• nieznane zwierzęta
• nieznane przedmioty
• lekarstwa
• środki chemiczne
2. Spotkanie dzieci z ratownikiem medycznym oraz zajęcia praktyczne w zakresie udzielania pierwszej pomocy z użyciem fantoma
3. Próbna ewakuacja
4. Projekt „Bezpieczni na drodze”
– Wykorzystanie treści literackich
– Aktywności twórcze
– Nauka przechodzenia przez jezdnię
– Zorganizowanie wycieczki do „Miasteczka ruchu drogowego”,
w tym: – Spotkanie z policjantem
– Omówienie trasy i oznaczeń
– Praktyczne zajęcia w „Miasteczku”
– Uzyskanie sprawności – „Uczestnik ruchu drogowego”
Działania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola
Edukacja włączająca – zwiększanie szans edukacyjnych i profilaktyka przemocy
1. Ustalenie istoty oraz katalogu obowiązkowych działań przedszkola i nauczycieli na rzecz edukacji włączającej i wdrożenie tych działań
2. „Ja i inni” czyli o przyjaźni i współpracy, o prawach i obowiązkach – temat kompleksowy
3. Prawa dziecka a działania przedszkola – akcja edukacyjna dla kadry i rodziców
4. Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka – scenariusz wydarzeń w przedszkolu
5. Międzynarodowy Dzień Kolorowej Skarpetki – integracja z osobami z Zespołem Downa
6. Edukacja wielokulturowa – realizacja tematów/projektów w oparciu o program autorski:
1) Polska – nasza ojczyzna, miejsce w Europie
2) Europa – wybrane kraje – obiekty, język, kultura, potrawy, … np.
• Ukraina
• Niemcy
• Francja
• Włochy
• Wielka Brytania
3) Kraje Dalekiego Wschodu – Japonia, Chiny
4) Afryka
5) Wydarzenie kulminacyjne poświęcone różnorodności, akceptacji i tolerancji, wartościom ogólnoludzkim – wg scenariusza, (np. w okolicy Dnia Dziecka)
6. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w przedszkolu – aktywności i zabawy, rozmowy przybliżające trudności osób z niepełnosprawnością
Doradztwo zawodowe
I. Poznanie zawodów w toku realizacji tematów kompleksowych/projektów np.:
1. Dzieci młodsze – 3,4 l
• kucharz
• lekarz
• listonosz
• sprzedawca
2. Dzieci 5l:
• stomatolog
• krawiec
• kierowca
• fryzjer
• murarz
3. Dzieci 6l:
• górnik
• rolnik
II. Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do grup przedszkolnych – zaproszenie ich do przedszkola w charakterze ekspertów
III. Poznanie instytucji użyteczności społecznej oraz ludzi pracujących w tych instytucjach poprzez tematy kompleksowe (projekty edukacyjne) np.:
1. Dzieci młodsze – 3,4 l
• Sklep
2. Dzieci 5l:
• Kino
• Teatr
• Przychodnia
• Pogotowie ratunkowe
• Apteka
3. Dzieci 6l:
• Szpital
• Straż pożarna
• Poczta
• Szkoła
IV. Poznanie cyklu produkcyjnego wybranych produktów i zawodów z tym związanych np.:
1. Dzieci 5l:
• Cukier
• Pieczywo
2. Dzieci 6l:
• Dom
• Książka
• Nabiał
V. Organizowanie zabaw tematycznych odpowiednio do poznawanych zawodów i instytucji – gromadzenie akcesoriów we współpracy z instytucjami i rodzicami i urządzenie kącików do zabaw tematycznych
VI. Przygotowanie fotoreportażu „Zawody i instytucje ” – zdjęcia z poznawanych instytucji oraz spotkań z ludźmi pracy – wizyty ekspertów w przedszkolu lub wycieczki
